EDITORIAL 
El camí errat de la revenja
Redacció 05/12/2017

El P. Miquel Estradé, monjo de Montserrat i escriptor, comentant el passatge evangèlic de Jesús a la sinagoga de Cafarnaüm (Lluc 4,18) feia notar que el Mestre, en proclamar la lectura d’Isaïes, va ometre el darrer verset del profeta: «I a anunciar el dia de la revenja del nostre Déu» (Isaïes 61,2) perquè Jesús no havia vingut a anunciar un Déu de revenja, sinó un Déu de perdó. En aquesta mateixa línia s’ha manifestat el papa Francesc en el seu darrer viatge a Birmània i Bangladesh, que glossem àmpliament en aquest número de Catalunya Cristiana. El Bisbe de Roma és conscient de les ferides que pateixen els birmans, en particular les minories ètniques rohingya, kachim, shan i mon, però ha manifestat que «hi ha la temptació de respondre a aquestes ferides (...) de manera profundament equivocada. Pensem que la guarició pot venir de la ira i de la venjança. Tanmateix el camí de la revenja no és el camí de Jesús».

Aquestes paraules poden ser aplicades a d’altres contextos, fins i tot al nostre. Quan hom se sent ferit, ofès o menystingut en la seva dignitat, com a persona o com a poble, quan hom sent que forma part d’una minoria, és més fàcil que caigui en la temptació de voler recórrer al camí de la revenja que, insistim, no és el camí del cristià.

El Papa va recordar també que en l’Eucaristia «aprenem com trobar repòs en les ferides de Jesús, i a ser purificats de tots els nostres pecats i camins errats». I continuava, bellament, «un lloc on assaborir el bàlsam saludable de la misericòrdia i trobar la força per dur-lo als altres, per ungir cada ferida i record dolorós».

Hem començat el camí de l’Advent. Una pregària antiga demana: «Veniu i morirem a l’home vell per viure d’una manera nova. Veniu i ens sentirem forts.» El camí de l’Advent és també un camí de conversió personal i comunitària. Demanem que la revenja deixi pas al perdó. El filòsof Paul Ricoeur parlava del perdó difícil com una proposta ètica i política. Qualificava el perdó de «difícil» perquè és el resultat de l’equació entre la profunditat de la falta i la mateixa alçada del perdó. Però concloïa que el perdó supera la dificultat perquè constitueix un nou relat que irromp en la realitat política en transformar l’acció de la persona.





Més notícies sobre EDITORIAL

La pitjor plaga social

Palma més propera

Un doctorat doblement honorífic

A reveure, bisbe Sebastià










  El Rosari   Cant de la Salve
  Laudes   Vespres
  Completes   Missa Catedral
  Missa Montserrat
Urgell Solsona Vic Lleida Tortosa Tarragona San Feliu de Llobregat Terrassa Barcelona Girona
  INTRANET