L'Associació Mundial per a la Comunicació Cristiana ha presentat un estudi sobre la presència femenina als mitjans
SOCIETAT 
"Falta molt perquè les dones siguin la meitat en la comunicació"
Teresa Carreras elogia l'últim estudi de l'Associació Mundial per a la Comunicació Cristiana: "Cal fer molta feina a les universitats"
@IgnasiMiranda 15/07/2021

La periodista Teresa Carreras, experta en igualtat de gènere i membre de l’Associació de Periodistes Europeus a Catalunya, ha comentat aquest dijous, des del programa El Mirador de l'actualitat de Ràdio Estel, un important estudi sobre la presència de la dona en els mitjans de comunicació tradicionals. Aquest treball, fet públic aquest dimecres a la tarda per l’Associació Mundial per a la Comunicació Cristiana, mostra una combinació de bones i males notícies. I és que, si tot continua igual, es necessitaran almenys 67 anys més per tancar la bretxa mitjana d'igualtat de gènere en els mitjans tradicionals a tot el món. Aquesta és una de les principals dades del 6è Projecte Global de Monitorització de Mitjans, la iniciativa d'investigació i promoció més gran del món sobre la igualtat de gènere en les notícies i el periodisme. "El més important no són tant les xifres, sinó el fet que ha augmentat molt paulatinament la presència de dones com a protagonistes de la informació i l'actualitat", ha explicat Carreras.

Teresa Carreras ha destacat el fet que, si seguim amb el ritme d'ara, "falten 67 anys perquè la situació sigui la desitjable". En aquesta línia, ha comentat que "l'Anuari, que s'elabora cada cinc anys, va començar el 1995 de la mà d'un home que tenia molt clar que calia fer coses per la igualtat d'homes i dones en la comunicació". Ha dit també que "anem molt a poc a poc, com es veu en el fet que estem en la meitat de la paritat, i cal fer una gran feina a les universitats". La periodista ha lamentat que "les empreses no saben que queda feina per fer", i que "hi ha moltes noies estudiants i després poques que arriben a llocs de decisió o de responsabilitat". Igualment ha recordat que "anem una mica millor actualment". A més, Carreras ha explicat que, "en l'àmbit europeu, la presència femenina ha crescut del 25 al 28 per cent". Finalment ha assegurat que "Twitter i les xarxes socials seran imprescindibles, perquè tenen una gran capacitat de difusió després que, en anteriors estudis, només s'havia analitzat web".

Entre els anys 2015 i 2020, es va avançar fins al 25% en la proporció de dones. La millora d'un sol punt és la primera des de 2010 i és més visible en els mitjans de difusió. Això vol dir que, de mitjana a nivell mundial, els principals mitjans de comunicació es troben actualment en el punt mig de la paritat de gènere tant en temes com en persones. Després d'una dècada d'estancament, la visibilitat de les dones com a informadores o reporteres va augmentar de tres punts en general en les notícies impreses i televisives. Actualment, 4 de cada 10 històries presents en els mitjans de comunicació tradicionals són explicades per dones, en comparació amb el 37% des de 2005. Les veus de les dones com a fonts expertes van augmentar dràsticament, concretament de 7 punts més que fa només cinc anys. La investigació, però, també reflecteix una pèrdua en la qualitat de les històries des d'una perspectiva de gènere. Teresa Carreras ha aclarit que, "d'algunes situacions deplorables, com el cas de Rocío Carrasco i les seves explicacions, surten coses positives, com ha estat el fet que, a partir d'aquella emissió, moltes dones han denunciat maltractaments": Finalment la periodista s'ha preguntat "què farà la Unió Europea amb aquest estudi".

Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest dijous 15 de juliol













  El Rosari   Cant de la Salve
  Laudes   Vespres
  Completes   Missa Catedral
  Missa Montserrat
Urgell Solsona Vic Lleida Tortosa Tarragona San Feliu de Llobregat Terrassa Barcelona Girona
  INTRANET