Ràdio Estel
Òscar Oliver assegura que les investigacions en el transport aeri són estrictes i el fan "més segur que els altres"
SOCIETAT 
"Deixar ara a terra els Boeing 777 és una decisió encertada"
Òscar Oliver, exdirector d'Aeroports de Catalunya, admet que l'últim incident d'aquest aparell "és greu, però no hem de ser tan alarmistes"
@IgnasiMiranda 22/02/2021

La companyia nord-americana Boeing recomana suspendre els vols de tots els aparells 777 que funcionen amb el motor de l'empresa Pratt & Whitney. La decisió arriba després de l'incident d'aquest dissabte, quan a un d'aquests avions li va explotar un motor en ple vol als Estats Units. La nau, de la companyia United Airlines, va aconseguir aterrar d'emergència als afores de Denver, Colorado, i cap dels 241 passatgers a bord va resultar ferit. La mesura és preventiva. Mentrestant, l'Administració Federal d'Aviació dels Estats Units ha ordenat que s'inspeccionin tots els avions de passatgers Boeing 777 que funcionen amb el motor Pratt-Whitney i avisa que molts "hauran de ser retirats". Abans de la decisió de Boeing, l'aerolínia United Airlines ja havia anunciat que deixa d'operar amb els seus 24 avions d'aquest model. Japó ha pres la mateixa decisió. Al desembre, un Boeing 777 de la mateixa antiguitat, de 26 anys, va haver de retornar després d'enlairar-se a Tòquio per un problema en un motor. I és que la companyia ha estat al centre de la pitjor crisi de seguretat de la indústria aeronàutica en dècades arran dels repetits accidents del model 737 Max. En poc menys de tres anys, hi ha hagut tres accidents que han costat la vida a més de 400 persones, entre sinistres a Etiòpia i a Indonèsia. Òscar Oliver, director del Centre d’Estudis per al Transport a la Mediterrània Occidental (CETMO) i exdirector d’Aeroports de Catalunya, ha analitzat la situació amb una crida a la tranquil·litat aquest dilluns en una entrevista al programa El Mirador de l'actualitat de Ràdio Estel.

Què ha passat amb aquest motor que porten els avions Boeing 777 després del que ja havia passat els últims mesos amb els 737? És un error tècnic, empresarial? Quina explicació pot tenir?

És difícil dir quina és la raó última d'aquest incident. L'Administració Federal Americana d'Aviació i la mateixa companyia són les que tenen la responsabilitat d'obrir una investigació per veure quines són les causes. De tota manera, els motors de Pratt & Whitney són d'altíssima qualitat i amb contrastada experiència, en aquestes aeronaus i en altres. Hi ha mecanismes per investigar i veure, a partir de la mateixa anàlisi de les restes del motor, quines causes han produït l'incident, però tot comença ara. En aviació, les investigacions acostumen a ser llargues i es mira tot amb lupa. Trigarem encara unes setmanes a saber-ho. Dit això, també és cert que la mesura preventiva de deixar a terra els Boeing 777, aparell de llarg recorregut en el món de l'aviació, és molt encertada.

La seguretat en tota la indústria aeronàutica, sobretot d’avions comercials, és especialment important. Aquesta prevenció no és nova, oi?

Efecticament, no és la primera vegada que això succeeix. Quan es van detectar ara fa uns anys unes microfisures en el fuselatge d'una altra aeronau molt coneguda, l'Airbus A-380, també es va deixar tota la flota del món inoperativa durant un temps, fins que es van saber les causes i es van prendre les mesures per corregir-les. És una mesura força recorrent. La indústria del transport aeri és una de les més segures del món. Davant de qualsevol possible incidència, com la que va passar amb el Boeing 373, es deixa la nau a terra.

Sabem que l’avió és un mitjà de transport molt segur. Alhora la mortalitat en els accidents és molt més alta que en el tren, l’autobús o el vehicle terrestre particular. Quins mecanismes té tot el sector de l’aviació de passatgers per buscar les màximes garanties mecàniques?

És important transmetre un missatge de tranquil·litat, davant aquest cas i altres. L'avió és molt més segur que el transport per carretera. Els protocols d'investigació són molt estrictes, i se sabran les causes de l'incident. És bo saber que el Boeing 777 és una aeronau bimotor més gran del món, i pot operar tranquil·lament amb un únic motor. Va poder aterrar, sense problemes. No s'ha de ser més alarmista del que pertoca. Certament, això sí, és un incident greu que hauria pogut causar problemes i ferits, no tant dins l'avió sinó per la caiguda de peces en zones habitades, però afortunadament no hi ha hagut aquesta vegada danys personals.

Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest dilluns 22 de febrer.












  El Rosari   Cant de la Salve
  Laudes   Vespres
  Completes   Missa Catedral
  Missa Montserrat
Urgell Solsona Vic Lleida Tortosa Tarragona San Feliu de Llobregat Terrassa Barcelona Girona
  INTRANET