En directe

Fórmula Estel

RÀDIO ESTEL

Arcadi Oliveres anima tothom a participar en les eleccions europees perquè "cal ser conscients del que es decideix"

L’economista Arcadi Oliveres, president en funcions de Justícia i Pau a Barcelona, ha fet aquest dijous una crida a participar amb el vot en les…

Publicat: 08/05/2014 00:00 Actualitzat: 13/10/2021 20:32 per Redacció

Comparteix

L’economista Arcadi Oliveres, president en funcions de Justícia i Pau a Barcelona, ha fet aquest dijous una crida a participar amb el vot en les eleccions europees del 25 de maig. En el Mirador de l’actualitat, dins el programa El primer cafè de Ràdio Estel, ha criticat que, en la construcció d’Europa, s’hagi avançat poc en qualitat democràtica, separació de poders i polítiques socials, però ha recordat que els principals temes que ens afecten es decideixen ara a Brussel•les. Arcadi Oliveres ha destacat que «moltes conseqüències de patiment social són fruit de directives que no manen del govern espanyol, sinó de la troica comunitària, el Banc Central Europeu i el Fons Monetari Internacional, entre altres instàncies». En aquesta línia, l’economista ha afegit que «la gent hauria de ser conscient que votaran unes decisions, que prendran aquestes decisions en contra seu i per tant, preocupar-se».

Per la seva banda, el politòleg i professor de la Universitat Ramon Llull Òscar Mateos ha dit que el projecte europeu viu ara un moment en què s’han frenat els processos que havien marcat el seu inici. «Estem en un moment de deconstrucció europea en molts sentits, és a dir que el procés que s’ha fet en les últimes dècades està en un moment d’inflexió i de crisi claríssim». També ha subratllat que «allò que estem veient és l’auge de l’escepticisme, de partits xenòfobs, en aquest sentit amb una deriva molt preocupant, però també és l’Europa de l’”austericidi”, la que ha implementat o ha decidit tirar pel dret amb les polítiques neoliberals». En relació amb aquesta qüestió, Òscar Mateos s’ha preguntat «qui més fa falta que digui que l’impacte d’aquestes polítiques l’únic que està fent és incrementar les desigualtats a nivell de tot Europa.»

També ha participat en el col•loqui d’aquest matí a Ràdio Estel l’economista i advocat Josep Maria Nogué, que ha lamentat que els principals motius per participar en aquestes eleccions siguin més qüestions domèstiques o de política interna que no pas europees. «Malauradament només s’activarà la participació si extenen molt aquest missatge que és la manera de definir posicions de cara el procés de Catalunya o de cara a la situació de l’Estat Espanyol», ha comentat. Nogué també ha pronosticat que els temes interns «seran els que mouran la gent a anar a votar per posar de manifest quina és l’opció política a la qual donen suport, perquè Europa és molt difícil que susciti l’interès de les persones».

Ja està en marxa, des de la matinada del divendres 9 de maig, la campanya electoral. De fet serà entre el 22 i el 25 quan s’elegiran els 751 diputats de l’Europarlament en els 28 països membres de la Unió. Seran els primers comicis després de l’entrada en vigor del Tractat de Lisboa, que va introduir canvis en la composició de la cambra, que passava a tenir més poder, uns canvis que han estat qualificats d’insuficients per Arcadi Oliveres, Òscar Mateos i Josep Maria Nogué. Europa viu moments d’incertesa, entre el procés i la voluntat de construir una unitat política i la manca de credibilitat a l’hora d’impulsar la pau i la justícia, com s’ha vist, per exemple, en el cas de la crisi d’Ucraïna i Rússia.

Es pot escoltar tot el col·loqui aquí (a partir del minut 27'00").

Més actualitat

ENTREVISTES

ESGLÉSIA CATALUNYA

Bisbe Javier Vilanova: “Som sentinelles per arribar a les persones que pateixen”

El bisbe auxiliar de Barcelona detalla el programa “Spe salvi” de prevenció, detecció i abordatge de les conductes suïcides

8 setembre 2026

David García

Eduard Buil

EDUCACIÓ

ENTREVISTES

Meritxell Ruiz reclama fugir de "posicions extremes" en la crisi d'educació

La secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya subratlla que cal establir diàleg per desencallar el conflicte

8 setembre 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

CINEMA

CULTURA

ENTREVISTES

Fernando González Molina i Enric Auquer: "Els odis no arribaran mai a res bo"

Fernando González Molina i Enric Auquer

Parlem amb el director Fernando González Molina i l'actor Enric Auquer sobre 'Cronos', el thriller que relata la investigació policial del 17-A

8 setembre 2026

Glòria Romero

Joan Trias