En directe

El Matí a Ràdio Estel

RÀDIO ESTEL

Agustí Pániker proposa amb esperit obert, en el seu últim llibre, una "mirada profunda sobre les castes a l'Índia"

La sociedad de castas, religión y política en la India. Aquest és el títol d’un llibre, escrit per Agustí Pániker i editat per Kairós, en…

23 juny 2015

Redacció

Comparteix
La sociedad de castas, religión y política en la India. Aquest és el títol d’un llibre, escrit per Agustí Pániker i editat per Kairós, en què l’autor exposa tota la fenomenologia de l’Índia, amb les seves realitats socials, polítiques i religioses. Es dibuixa, en aquest treball, un país que ha desenvolupat un sistema d’estratificació, de castes, únic en el món. Després de molts anys d’investigació, Agustí Pániker aprofundeix en el complex univers del que és la casta com a col·lectiu social, des dels seus orígens foscos fins a la seva identitat ètnica i política, passant pels seus referents religiosos, els seus ponts amb el poder econòmic i la seva expansió més enllà de la cultura hindú, entre altres realitats. El pensador ha definit el llibre, aquest dimarts en una entrevista a Ràdio Estel, com "una mirada en profunditat sobre el complex món de les castes a l'Índia, una realitat que sona estranya i exòtica des d'Occident".
Pàniker ha descrit la casta com "una realitat lligada al bramanisme, al fet religiós hindú i també a la societat i la política". El pensador i expert en la cultura índia ha recordat, a més, que "el sistema de castes té una dimensió horitzontal, un fenomen que continua viu amb més força fins i tot, i una altra vertical, que és la jerarquia amb formes d'exclusió, segregació i opressió d'unes sobre les altres, i aquest sistema està millorant i s'està transformant". Pániker ha destacat que "hi ha aspectes polítics i econòmics que fan que les castes se semblin més al sistema de classes". En la mateixa línia, ha aclarit que "cal entendre la realitat de l'Índia" i que "en aquest llibre, l'únic en castellà sobre les castes i amb empatia i crítica, es poden trobar aspectes positius i negatius", exposats lliurement pel mateix autor.
L'escriptor i editor ha comparat l'Índia amb  el poble gitano, "per les peculiaritats que tenen aquests dos col·lectius humans, l'un a l'Àsia i l'altre, a l'Europa de l'est". L’anàlisi i l’estudi d’aquest llibre, La sociedad de castas, es mou entre la mirada neta, sobre el respecte immobilista per la diferència que caracteritza l’Índia, i la seva aportació, amb aspectes positius, al desenvolupament i el creixement del sud d’Àsia en la història recent.
Agustí Pániker, editor i escriptor, és professor de diversos màsters relacionats amb la societat, la religió i la història del sud del continent asiàtic. Col·labora amb diferents mitjans de comunicació i ofereix conferències amb regularitat. Ha escrit nombrosos llibres sobre l’hinduisme, el sikhisme, el jainisme i la figura de Gandhi, entre altres grans temàtiques. Fill de Barcelona, als seus 55 anys, Agustí Pániker va viure una infantesa que ell qualifica de feliç. Després d’estudiar a l’escola Betània-Patmos i a l’institut Ausias March, va completar estudis d’Antropologia a la Universitat de Barcelona i, ben aviat i mentre treballava i escrivia, va apostar de ple per l’editorial Kairós. Pániker, fill de Salvador Pániker i nebot de Raimon Pànikkar, sempre afirma també que, després de la seva família, la gran passió que té és la música.
Es pot escoltar aquí (des del minut 29'00") tota l'entrevista a Salvador Pániker.

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Companyia La Tremenda: "Hi ha molt de talent al país i no el veiem"

la Lu Martín i la Queralt Sánchez de La Tremenda

Parlem amb les actrius Lu Martín i Queralt Sánchez de la companyia La Tremenda sobre 'L'arquitecte prohibit', una obra sobre el llegat d'Antoni Gaudí

10 febrer 2026

Redacció

RELIGIÓ

Jesús Ruiz denuncia la situació del poble aka a la República Centreafricana: “Més de la meitat dels infants no van a l’escola”

El missioner combonià alerta de les humiliacions que pateixen els pigmeus akas i destaca la importància del diàleg interreligiós en un context de gran fragilitat

10 febrer 2026

Redacció

ENTREVISTES

Francesc Torralba: "Necessitem bastir un constructe sobre l'esperança que tingui legitimitat"

El filòsof, teòleg i pensador de referència, acaba de guanyar el Premi Josep Pla amb 'Anatomia de l’esperança'.

10 febrer 2026

Redacció