En directe

El Matí a Ràdio Estel

SOCIETAT

"Si es prohibís tenir armes als EUA, baixarien els homicidis"

Tica Font, directora de l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP), i Lluís Sols, professor i col·laborador del Centre d'Estudis Cristianisme i Justícia, han coincidit aquest divendres,…

2 març 2018

@IgnasiMiranda

Comparteix

Tica Font, directora de l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP), i Lluís Sols, professor i col·laborador del Centre d'Estudis Cristianisme i Justícia, han coincidit aquest divendres, des del programa El Mirador de l'actualitat, en la idea que l'accés a les armes és un problema greu que, lluny de repercutir en una millor seguretat, fa la societat més poruga i precisament insegura. Font ha destacat que, "si comparem la societat europea o canadenca amb la nord-americana, podem veure que els països on tenim prohibida la tinença d'armes, on donem la responsabilitat de la seguretat armada a l'estat, hi ha menys homicidis".

Sols, per la seva banda, ha atribuït la dinàmica actual als Estats Units a "una segona esmena constitucional introduïda el segle XVIII en què s'estableix el dret de tots els nord-americans a tenir armes". En aquesta línia, ha afegit que "els ciutadans dels Estats Units estan atrapats en aquesta cultura". La directora de l'ICIP ha recordat que "constitucionalment no hi ha, als Estats Units, una definició clara de l'arma, cosa que deixa a la interpretació la seva gestió". Com una de les vies per resoldre el problema, Tica Font ha apuntat "que quedi prohibit, en les campanyes electorals, tenir donacions d'empreses d'armes". Sols ha destacat que "un Tribunal Suprem de perfil progressista podria fer una interpretació molt més restrictiva per a l'accés d'armes, perquè cal tenir en compte que aquesta segona esmena es va concebre perquè els ciutadans es defensessin de l'estat".

En 'El Mirador de l'actualitat', hem analitzat les últimes matances en escoles dels Estats Units, sobretot la del 14 de febrer a Parkland (Florida), uns fets que destapen novament la dura realitat de la tinença d’armes, molt fàcil sobretot en alguns territoris del país:
- El debat social i sobretot la dimensió moral i ètica del problema. La reacció de Donald Trump, que sembla més inspirada en el foment d’un “armamentisme escolar” amb l’excusa de defensar els centres.
- El president nord-americà pretén fer conviure la seva defensa del ‘lobby’ armamentístic amb una suposada gestió eficaç que acabi amb aquestes matances.
- Tenint en compte aspectes socials i culturals molt presents a la diversa societat nord-americana, quina solució s’hi pot trobar, de manera possibilista i sense oblidar el principi moral, humanista i cristià, d’un futur desarmament?

Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest divendres 2 de març.

Més actualitat

ACTUALITAT

SOCIETAT

Els sindicats de presons reclamen augmentar les mesures de seguretat

Centre penitenciari Brians 2

El sindicat CSIF demana un gir radical a la normativa penitenciària

16 setembre 2025

Redacció

Sense categoria

"Illa i Argüello poden representar el diàleg que es busca"

Jesús Avenzuela, director general de la Fundació Pau VI

El president de la Generalitat i el de la Conferència Episcopal Espanyola participaran cara a cara aquest dimecres en una jornada de debat

15 setembre 2025

CULTURA

LLIBRES

Montse Barderi: "Aquest llibre és un acte de llibertat"

Montse Barderi a l'estudi de Ràdio Estel

Parlem amb la filòsofa, escriptora i periodista cultural Montse Barderi sobre la seva darrera novel·la 'El mar, que brilla i riu'

15 setembre 2025

Redacció