En directe

Fórmula Estel

EDUCACIÓ

Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la Fundació Bofill: "Són uns resultats molt dolents"

Alegre valora els darrers resultats de l'informe PISA i alerta que Catalunya suspèn en qualitat del sistema educatiu

Publicat: 05/12/2023 15:02 Actualitzat: 28/02/2024 14:48

Comparteix
informe PISA

Des de la Fundació Bofill, Alegre veu amb preocupació els resultats de l'informe PISA i alerta que "estem suspenent en qualitat del sistema educatiu". I és que, com ha explicat en una entrevista a l'informatiu Estel Migdia, "baixen les mitjanes de les competències i s'incrementem les desigualtats".

Tot i que reconeix que una part d'aquests resultats podria atribuir-se a la pandèmia, creu que més aviat es tracta d'un tema estructural: "Hem de ser conscients que quan les coses van bé el sistema aguanta, però quan hi ha una crisi de context no resisteix". Per a Alegre "no tenim un sistema equitatiu que compensi les desigualtats de partida dels alumnes i això fa que el sistema quedi perjudicat".

Alegre ha tret qualsevol responsabilitat d'aquests resultats de l'informe PISA al col·lectiu de mestres i professors, de qui ha destacat la resiliència que ha demostrat en els darrers anys. Per al cap de projectes de la Fundació Bofill, aquests professionals necessiten una estructura per a poder fer la seva feina. És per això que, segons el seu punt de vista, cal posar en marxa "polítiques d'assignació de recursos, d'acompanyament del professorat, de formació, de desenvolupament professional i de formació continuada es posen sobre la taula".

Els resultats de l'informe PISA

Catalunya treu els pitjors resultats de la història a l’informe PISA. Aquest és el primer informe elaborat per l’OCDE que valora el nivell educatiu després de la pandèmia i preocupa perquè les notes dels estudiants catalans se situen per sota de la mitjana espanyola i també de la mitjana del paisos de la Unió Europea.

En una dècada, els alumnes catalans han passat de tenir els millors resultats, amb notes similars a països com Estats Units o Canadà, a caure en picat i quedar per sota la mitjana estatal en matemàtiques, comprensió lectora i competències científiques. De fet, en matemàtiques, Catalunya ha obtingut 21 punts menys respecte a les últimes proves del 2018 i és la puntuació més baixa des del 2006. En competència científica, l'alumnat català ha obtingut la pitjor dada des del 2003 amb 12 punts menys que el 2018. Per últim, en comprensió lectora, Catalunya també ha registrat la pitjor dada des del 2006 i s'ha situat en les últimes posicions de l'Estat.

En l’anàlisi per comunitats autònomes que fa el mateix informe PISA, es pot comprovar que els estudiants catalans són els que perden més nivell en les tres competències i, de mitjana, les notes se situen a la mateixa posició que Extremadura. Catalunya també és la pitjor comunitat pel que fa a desigualtats entre estudiants.

Qui no obté tants mals resultats són els estudiants de les escoles privades i concertades catalanes, que aconsegueixen frenar la caiguda i mantenir el nivell de coneixements dels alumnes.

Entrevista a Miquel Alegre, portaveu de la Fundació Bofill

0:00 / 0:00

Més actualitat

SOCIETAT

Jordi Vilà, geòleg: "Els esvorancs han sigut una mala coincidència"

El geòleg subratlla que els estudis són molt complets, encara que diu que en obres d'aquestes magnituds mai existeix el risc zero

24 juliol 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

SOCIETAT

Peret Reyes: "Hi ha grups que van amb l'etiqueta de rumba, però allò no és rumba"

El cantant destaca la rumba de carrer dels gitanos i el do especial que tenen per aquest gènere

24 juliol 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

Barcelona

ENTREVISTES

Meritxell i Antoni Falgueras, pregoners de la Mercè 2026: "Volem donar veu als botiguers i botigueres de tota la vida"

Meritxell i Antoni Falgueras, pregoners de la Mercè 2026

Parlem amb Meritxell i Antoni Falgueras, els propietaris del centenari Celler Gelida de Sants, que enguany faran el pregó de la Mercè

24 juliol 2026

Glòria Romero

Mercè Raga