En directe

El Matí a Ràdio Estel

SOCIETAT

Montserrat, escenari de la descoberta d'un manuscrit inèdit d’un poema sobre Colom

La investigadora Claudia García-Minguillán ha descobert l’únic manuscrit conegut del poema 'El Nuevo Mundo' del poeta portuguès Francisco Botelho

15 octubre 2025

Redacció

Comparteix

La investigadora postdoctoral de la Universitat de Barcelona Claudia García-Minguillán ha descobert a la Biblioteca de l’Abadia de Montserrat l’únic manuscrit conegut del poema èpic El Nuevo Mundo, obra del poeta portuguès Francisco Botelho de Moraes e Vasconcelos. El poema va ser escrit el 1701 i narra els viatges de Cristòfol Colom, sobre el qual la investigadora descriu que "es presenta d'una manera molt poètica i amb un objectiu molt clar".

En una entrevista a El Matí a Ràdio Estel, García-Minguillán explica com Botelho decideix escriure aquest poema en un context previ a la guerra de Successió. "Connecta la descoberta de Colom amb la monarquia hispànica, fent equilibris entre els austríacs i els borbons". L'autor també va viure a Espanya, fet pel qual tenia coneixement de la tensió als carrers.

Alhora, l'autora es mostra sorpresa que mai ningú no hagués trobat aquest poema a la Biblioteca de Montserrat. A més, no s'acaba de pronunciar sobre una possible censura. "El que he trobat són octaves del poema que no s'havia publicat i que potser contenien informació sensible, ja que les fidelitats a un bàndol o altre canviaven ràpidament", apunta.

Recupera l'entrevista

Entrevista a Claudia García-Minguillán

0:00 / 0:00

Més actualitat

ENTREVISTES

Alberto Rey: "El Dragon Khan va ser la primera experiència de risc per la societat catalana"

El documental 'Dragon Khan: símbolo de una aventura' repassa el pes històric de l'atracció i de Port Aventura en el seu 30è Aniversari

12 febrer 2026

Redacció

HISTÒRIA

És Antoni Gaudí qui apareix en el vídeo del casament de l’església de la Concepció del 1922?

L'arquitecte apareix, aparentment, en un vídeo de la família Costa-Artigas enregistrat a Barcelona

12 febrer 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Els Pirates: “El teatre ha de generar empatia”

Ricard Farré i Laura Pau de la companyia Els Pirates

Parlem amb els actors Ricard Farré i Laura Pau de la companyia Els Pirates sobre 'L’Estiueig', una versió de 'La villeggiatura'

11 febrer 2026

Redacció