En directe

El Matí a Ràdio Estel

SOCIETAT

Els motius darrere dels aldarulls i revoltes juvenils

El professor de sociologia Jorge Benedicto exposa que hi ha un caldo de cultiu, que és la ràbia i frustració en les capes juvenils

Publicat: 27/10/2026 11:19 Actualitzat: 27/10/2026 11:36 per Guillem Andrés, Mercè Raga

Comparteix
Foto: ACN

Aquest cap de setmana Barcelona va viure una situació turbulenta, amb centenars de joves saquejant comerços de tecnologia, roba esportiva o joieries. La revolta va sorprendre fins i tot els Mossos d'Esquadra, pel gran poder de convocatòria que va aconseguir. Jorge Benedicto, professor de sociologia de la UNED (Universitat Nacional d'Educació a Distància) exposa que la gran diferència respecte a altres episodis és el paper de les xarxes socials. "És molt més fàcil arribar a un grup determinat de joves, especialment de les perifèries", manifesta.

Per trobar-ne els motius, exposa a El Matí a Ràdio Estel que hi ha un caldo de cultiu, que és la ràbia i frustració en les capes juvenils. Aquests factors, per tant, generen un malestar que es pot expressar a través de les acampades o en fets episòdics de violència. Així i tot, Benedicto subratlla que en aquests fets de dissabte no hi havia un contingut polític explícit. D'aquesta manera, creu que no es donen les circumstàncies per fer el salt polític.

Respecte a les solucions, el professor considera que la reacció repressiva no soluciona res. "L'únic que fa és parar la protesta en un moment determinat, però pot ser la flama que incendia molt més", apunta. Així, comenta que haurien d'estar més atents a les xarxes socials, mentre les autoritats han de treballar a veure on estar el malestar. Així, descriu que "cal veure què passa en els sistemes públics d'educació que no donen un horitzó als joves".

Recupera l'entrevista

Entrevista a Jorge Benedicto

0:00 / 0:00

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Nuria Mencía: "S'ha de parlar de la mort sense por"

Núria Mencía

Parlem amb l'actriu Nuria Mencía sobre 'La última noche con mi hermano', una tragicomèdia escrita i dirigida per Alfredo Sanzol

23 octubre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias, 

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Joel Joan: "Als catalans ens debilita molt voler caure bé a tothom"

Joel Joan

Parlem amb Joel Joan sobre 'Bons i Dolents', la seva última comèdia dirigida per Nelson Valente al Teatre Condal de Barcelona

22 octubre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias, 

ACCIÓ SOCIAL

Juanjo Ortega: "La soledat no desitjada es pot prevenir"

Juanjo Ortega

Parlem amb Juanjo Ortega, director de l’Obra Social Sant Joan de Déu, sobre la Setmana contra la Soledat No Desitjada

22 octubre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias,