En directe

Fórmula Estel

RÀDIO ESTEL

A debat, el nou decret llei sobre educació

Aquest dilluns, al programa A Primera Hora de Ràdio Estel, hem parlat d’educació. Divendres passat vam voler parlar del que significava el decret llei de…

4 juny 2019

Comparteix
Aquest dilluns, al programa A Primera Hora de Ràdio Estel, hem parlat d’educació. Divendres passat vam voler parlar del que significava el decret llei de la Generalitat, segons el qual les escoles concertades, que així ho vulguin, podrien passar, previ acord, a la pública i vam veure que era un tema que generava certa controvèrsia. 
Un altre tema, que també ha iniciat un debat interessant, és la qüestió de les ratios, es a dir, el nombre d’alumnes que hi ha d’haver per aula. És per això que aquest dilluns hem convidat a l’estudi a representants de Fundació Escola Cristiana amb Miquel Mateu, la FAPAC (Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya) amb Belén Tascón, la USTEC (Unió de Sindicats de Treballadors de L'Ensenyament de Cataluña) amb Ramón Font i la USOC (Unió Sindical Obrera de Catalunya) Pere Forga, per parlar sobre aquest i altres temes del món de l’educació.
Les principals novetats de la preinscripció per aquest any són: d’una banda s’eliminaran els criteris de prioritat complementaris, com ara la malaltia crònica, escolarització familia, etc. D’altra banda, segons el conseller d’ensenyament, Josep Bargalló, no es derivarà a la concertada cap familia que només s’hagi inscrit en places públiques. Bargalló va assegurar fa pocs dies, en seu parlamentària, que la innovació educativa pot contribuïr a l’equitat i que l’aposta del departament és que ha d’arribar a tots els centres, però a partir de la realitat de cada centre. 
Sobre el decret llei presentat pel govern català, Ramon Font, d’USTEC, diu que “el decret és una porta oberta per evitar la segregació escolar, un dels problemes més importants que tenim en l’educació de Catalunya”.
Per Belen Tascon, “el nostre sistema de valors ens garanteix a tots l’educació. Les famílies poden escollir els valors en què volen que siguin escolaritzats els seus fills. Estem fent una extrapolació d’aquest fet”. Segons estudis i informes com “Oportunitats educatives a Barcelona i l’educació de la infància i l’adolescència a la ciutat” demanat per l’Ajuntament de Barcelona es recullen dades com que l’alumnat socialment desfavorit no es distribueix de manera equilibrada en el conjunt de la xarxa escolar. Miquel Mateo, de la Fundació Escola Cristiana, “la discriminació a l’escola concertada neix de la falta de recursos d’aquesta escola. Això es una qüestió ideològica”. 
Pel que fa a la distribució de recursos. Pere Forga assegura que ”hauríem de lluitar per una educació de qualitat i ben finançada, tant la pública com la concertada”. Des d’USTEC, “si el que volem fer és apujar el finançament de les concertades això suposaria un augment de la segregació. Perquè seria donar el benefici a l’empresa en comptes del servei”. Per a Miquel Mateo, “els recursos que la Generalitat aporta a un alumne de l’escola pública són superiors a un de la privada i això és discriminació”.
Pots tornar a escoltar el debat i el programa AQUÍ

Més actualitat

MEDI AMBIENT

Els reptes de la COP30: "Ens estem movent, però no prou ràpid"

La directora del Grup de Governament del Canvi Climàtic de la UPC, Olga Alcaraz, destaca que cal donar recursos als països en vies de desenvolupament

19 novembre 2025

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Ivan Labanda: "L'èxit dels musicals a Barcelona és molt variable"

Ivan Labanda

Parlem amb l’actor Ivan Labanda sobre 'Tootsie', l’adaptació musical de la pel·lícula estatunidenca que es representa al Teatre Apolo

18 novembre 2025

Redacció

ECONOMIA I FINANCES

Les claus de les reunions per al finançament autonòmic

L'economista Albert Sagués considera que cal definir com serà la liquidació de l'Estat després de la recaptació d'impostos

18 novembre 2025

Redacció