En directe

El Matí a Ràdio Estel

ESGLÉSIA CATALUNYA

"A les processons, vestim igual precisament per no fer ostentació"

Manuel Zamora, director del Secretariat de Germandats i Confraries de l'Arquebisbat de Barcelona, Mercè Blanco, empresària del sector sanitari, Francesc Pardo, clavari de la Reial…

Publicat: 17/04/2019 19:00 Actualitzat: 13/10/2021 20:29

Comparteix
Manuel Zamora, director del Secretariat de Germandats i Confraries de l'Arquebisbat de Barcelona, Mercè Blanco, empresària del sector sanitari, Francesc Pardo, clavari de la Reial Congregació de la Puríssima Sang de Reus, i Isama Rodríguez, membre de la Germandat del Jesús Captiu i Nostra Senyora dels Dolors de Mataró i expresidenta del Consell de Germandats i Confraries de Barcelona, han analitzat aquest dimecres, des del programa 'El Mirador de l'actualitat', tot el que és la convivència de les celebracions religioses, populars i tradicionals del Tridu Pasqual, moment culminant de la Setmana Santa, amb altres elements propis d’aquests dies, sobretot la mobilitat, el turisme, les sortides de vacances per gaudir del sol, la platja o potser la neu i totes les alteracions socials d’un període molt viscut en tots els sentits. Zamora ha dit que "les germandats i confraries viuen molt intensament aquests dies". Ha explicat, en un altre moment, que la recuperació de la imatge del Crist de la Bona Mort a Barcelona, ara fa cinc anys, "es viu amb molta il·lusió, perquè es dona una gran oportunitat a molta gent, després de 45 anys sense sortir al carrer".
El director de Germandats i Confraries de l'Arquebisbat ha comentat que "la Congregació s'ha integrat a l'Hospital de Campanya, de l'església de Santa Anna, i a la inversa, cosa que dona un sentit a activitats com ara la processó". En aquesta línia, ha afegit que "es mostra a la ciutat del negoci la seva cara oculta, amb la gent necessitada, una realitat present a Barcelona". Zamora ha explicat, d'altra banda, que "les processons, especialment les de Divendres Sant, mostren la gent amb la mateixa vestimenta precisament per no fer ostentació". Per la seva banda, Isama Rodríguez ha destacat que "una germandat no ha de viure només una setmana, sinó tot l'any, amb activitats i convivència per configurar una segona família i grup d'amics, amb vincles que fan que aquestes entitats continuïn vives avui". Mercè Blanco, a més, ha reivindicat la permanència de la pietat popular tot l'any, i ha lamentat que "els polítics són pocs sensibles a la vivència de la Setmana Santa".
Francesc Pardo ha parlat, en la seva intervenció, sobre la vivència del Divendres Sant a Reus. "A les 11.30, comença una processó en què es trasllada el Sant Crist de la Sang, un referent del culte a la ciutat, fins a la Prioral de Sant Pere, on es fa una reflexió sobre les 7 Paraules de Jesús a la Creu, la Funció de l'Agonia, i després la imatge torna al Temple de la Reial Congregació, moment en què, a la plaça, es gira el Crist cap al poble tot just cap a les 3 de la tarda", ha explicat. El clavari de l'entitat ha qualificat de "molt bonic" aquest moment. Ha dit que "es lliga la tradició popular i de ciutat amb la fe catòlica, realitats que culminen amb un 'Visca Crist Rei' i el Credo". D'altra banda, Pardo ha parlat de la Funció de la Coronació, reconeguda aquests dies per la Generalitat com a element festiu patrimonial. Ha comentat que "és un acte únic a tot Catalunya, una funció parateatral en què un seguit de nenes fan unes cures al Crist jacent i finalment es col·loca una corona als peus i una altra al cap, per simbolitzar que Crist ha ressuscitat".
Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest dimecres 17 d'abril.

En altres moments del col·loqui, els participants han comentat l’impacte turístic i de canvis en forma de descans o lleure durant aquests dies de festa. La mobilitat, l’ocupació hotelera i la vivència d’uns dies sempre diferents per a bona part de la societat catalana, que es poden combinar amb la vivència de la fe, han estat qüestions igualment presents.

Més actualitat

ENTREVISTES

SOCIETAT

Maixabel Lasa: "Si no respectes qui pensa diferent, no pot haver-hi convivència"

Maixabel Lasa

Parlem amb la Maixabel Lasa, vídua de l’exgovernador civil de Guipúscoa, Juan María Jáuregui, assassinat per ETA l'any 2000

24 setembre 2026

Glòria Romero, 

Xavi Toscano, 

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Ivan Herzog: "Crec que estem en el millor moment de la música de la història"

Després de 'Disco de Oro' i l'èxit d''Et prometo', arriba el segon disc d'estudi d'Ivan Herzog, 'Disco de Cristal'.

24 setembre 2026

Joan Trias, 

ESGLÉSIA CATALUNYA

SOCIETAT

Amadeu Carbó: "Els mercedaris de seguida guanyen prestigi i la seva patrona, molt estimada"

L'autor del llibre 'El patronatge de la Mare de Déu de la Mercè' destaca el suport popular en l'oficialitat de la seva festivitat

23 setembre 2026

Carme Munté, 

Guillem Andrés,