En directe

El Matí a Ràdio Estel

SOCIETAT

L'Ajuntament de Barcelona i l'AMB faran pisos amb empreses lligades a embargaments bancaris a Espanya i finançament d'assentaments a la Cisjordània ocupada

4.500 habitatges de lloguer social que l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona volen construir es realitzaran amb una unió d’empreses on participa, entre d’altres, un fons d’inversió que ha finançat els assentaments d’extremistes jueus a Cisjordània. Aquesta unió d’empreses, on també participa una entitat vinculada al Banco Santander, va adquirir en el seu moment milers de pisos embargats per bancs.

20 gener 2022

Redacció

Comparteix

Habitatge Metròpolis Barcelona és l’empresa que l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB van formar ara fa dos anys per tirar endavant la construcció d’habitatges de lloguer a localitats com Barcelona, Cornellà, Sant Adrià o Montgat. Els ajuntaments aporten el sòl i, per assegurar el finançament de la construcció, es va decidir obrir a la iniciativa privada aquesta empresa. 

Habitatge Metrópolis Barcelona

El concurs per accedir a la construcció d'aquests habitatges l’ha guanyat una oferta conjunta entre Cevasa, empresa lligada al Banco Santander, i Neinor Homes, una firma promotora sorgida a Euskadi que va adquirir en el seu moment bosses de pisos embargats per bancs, i que ara controlen accionistes internacionals.

Els principals són el fons d’inversió luxemburguès Orion i el fons Adar Capital, radicat a les Illes Caiman, i propietat del financer argentí d’origen jueu Zev Marynberg. Aquest financer hauria aportat més de 13,5 milions d’euros a grups d’ultraortodoxes per la construcció d’assentaments il·legals a la Cisjordània ocupada.

També ha fet negocis des de fa 15 anys a Veneçuela, sent acusat als Estats Units de blanquejar diners primer per Hugo Chávez i després per Nicolás Maduro. A Espanya és accionista del grup Prisa.

Tant des de l'Ajuntament de Barcelona com des de l'Àrea Metropolitana es defensa la legalitat de l'adjudicació.

Fonts de les dues institucions defensen que tant Cevasa com Neinor compleixen els requisits legals que marca la legislació espanyola en aquests casos. Asseguren que, tècnicament, s'han realitzat els controls necessaris i que el procediment ha estat del tot transparent.

No han volgut entrar en qualsevol valoració política o d'implicació social i només han recordat que, quan han pogut, sí han establert acords amb entitats socials per tirar endavant promocions d'habitatge de lloguer protegit.

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Cesc Cornet: "Escric a les 5 del matí, perquè necessito silenci absolut"

L'escriptor presenta la seva nova novel·la negra, 'Les ombres que ens acompanyen', editat per Columna

3 març 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Clara Mir i Jordi Llovet: "Una sala d'assaig és a vegades vulnerable i altres empoderant"

Clara Mir i Jordi Llovet

Parlem amb els actors Clara Mir i Jordi Llovet sobre 'La Nit de les Tríbades', obra del suec Per Olov dirigida per Oriol Broggi, ara al Teatre Sarrià

3 març 2026

Redacció

ECONOMIA I FINANCES

Comissions Obreres denuncia que les condicions dels treballadors del MWC "no són del segle XXI"

El sindicat assegura que al Mobile World Congress "no tot són flors i violes" i que els treballadors en pateixen les conseqüències

2 març 2026

Redacció