El programa El Mirador de l'actualitat ha estat dedicat aquest dimecres al present i el futur de les autopistes catalanes, amb l’etern dilema entre el pagament de la butxaca de l’usuari (peatge) i de la del contribuent (gratuïtat). L'economista Ivan González, màster en Economia Social, i el col·laborador de la Pastoral del Trànsit de l'Arquebisbat de Barcelona Esteve Rifà han coincidit en la idea que "certament alliberar els peatges és popular, però les autopistes igualment s'han de pagar d'alguna manera". González ha recordat que "ha d'existir com a mínim una de les tres maneres de gestionar: la de la quota fixa per als propietaris de vehicles, la dels mateixos peatges o la de la càrrega als pressupostos i, per tant, als contribuents".
Rifà ha introduït una reflexió, igualment important, sobre "la necessitat de millorar el manteniment d'aquestes vies, perquè no pot ser que hi hagi tanta deixadesa, com passa, per exemple, a l'autovia A-2 en alguns trams de Lleida a Barcelona". En altres moments del col·loqui, ha sortit la qüestió del "greuge entre Catalunya i la resta d'Espanya, ja que aquí hi ha molts quilòmetres més de pagament que en els altres territoris", segons ha comentat Ivan González. El final de les concessions, sobretot la de l'autopista de Burgos al País Basc, que expira l'any vinent, pot marcar una línia, "sobretot si es crea un precedent que pugui ser seguit també a Catalunya". Cal recordar que la Generalitat planteja una tercera via en el dilema peatges-gratuïtat: implantar una taxa anual entre 40 i 110 euros a tots els propietaris de vehicles.
Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest dimecres 7 de juny.
Més actualitat
POLÍTICA
Diana Riba: "És immoral" fer servir un cas d'assetjament sexual "per fer mal a Junqueras"
L’eurodiputada i candidata adjunta a la presidència d'ERC per Militància Decidim creu que l’exclusiva de l’ACN ha vist la llum ara “per fer mal a un candidat d’una candidatura”
12 desembre 2024
Redacció,