En directe

Fórmula Estel

FÓRMULA ESTEL

Avançament de 'El distributisme de Chesterton', a les 19h la Fundació Catalunya-Amèrica

Avui dijous tindrà lloc una conferència sobre Chesterton, l’escriptor anglès que va ser anomenat “el príncep de la paradoxa”. La conferència portarà per títol El…

13 octubre 2016

@BorjaDeMaria

Comparteix
Avui dijous tindrà lloc una conferència sobre Chesterton, l’escriptor anglès que va ser anomenat “el príncep de la paradoxa”. La conferència portarà per títol El distributisme de Chesterton i està organitzada per la Facultat de Filosofia de la Ramon Llull, la Fundació Catalunya-Amèrica, L’Institut Chesterton per a la Fe i la Cultura, i Catalunya Cristiana i Ràdio Estel.
En la primera hora de la Fórmula Estel hem parlat amb el sacerdot Fr. Ian Boyd, fundador de la revista Chesterton Review i president del Chesterton Institute for Faith & Culture; l’historiador Dermot Quinn, membre del comitè assessor del Chesterton Institute i del comitè editor de la Chesterton Review, i Gloria Garafulich-Grabois, directora adjunta del Chesterton Institute, editora de la Chesterton Review i responsable de les edicions espanyola, italiana, francesa i portuguesa de la revista.
“El distributisme és una paraula difícil per un concepte fàcil: la gent hauria de tenir llibertat econòmica sent amos d’una propietat; que pot ser una petita granja, un petit negoci, un talent… El fons del distributisme és el sistema econòmic del petit”, ha resumit Dermot Quinn. El Distributisme troba la seva primera expressió en l'encíclica del Papa Lleó XIII de 1891, Rerum Novarum. En aquesta encíclica. “És una de les encícliques més importants del segle XIX”, ha explicat Quinn. “El Papa està molt preocupat per les condicions de treball de començaments de segle. Condicions que són: pobresa, amenaça a la vida famíliar, males condicions de vivenda, moltes hores de feina, i el Papa fa servir una frase molt famosa: ‘Han posat als pobres una soga al coll que es tant dolenta com l’esclavitut”.
En els anys 30, amb l'experiència de diferents cooperatives a Anglaterra i mitjançant l'Europa del nord, Gilbert Keith Chesterton i Hilaire Belloc van presentar el Distributisme, una filosofia econòmica que critica tant el capitalisme com del socialisme i que promou un model d'economia més tradicional i humà, centrat en la propietat privada, la llar, la terra, la llibertat i la creativitat. El sacerdot Ian Boyd ha apuntat: “Chesterton pensava que una societat consumista tenia un major poder de menysprear les societats tradicionals, inclús molt més que un sistema totalitari. Una de les seves prediccions és que la pròxima gran erigia seria un atac contra la moralitat, especialment la moralitat sexual”.
La conferència tindrà lloc aquest dijous 13 d'octubre a les 19h a la Fundació Catalunya-Amèrica, al carrer Avenir 40, entresol 1a., (cantonada Muntaner) de Barcelona.
Escolta l'entrevista (minut 44)

Més actualitat

CULTURA

Eric del Arco: "Les llibreries som espais de socialització, de cultura i de trobada"

El president del Gremi de Llibreters valora com en el sector sempre hi ha relleu malgrat patir diverses crisis

4 febrer 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Edu Lloveras i Oscar Fabrés: "El teatre ha de ser un acompanyament emocional"

Edu Lloveras i Oscar Fabrés

Parlem amb el director Oscar Fabrés i l'actor Edu Lloveras sobre 'Una Cançó Llunyana', que torna a la Sala Dau Al Sec fins al 15 de febrer

4 febrer 2026

Redacció

HABITATGE

SOCIETAT

Confederació Sindical d'Habitatge: "Les sancions són baixíssimes i no ataquen l'arrel del problema"

Marta Espriu, portaveu de la Confederació, valora com a insuficients les primeres sancions a propietaris de pisos perquè incompleixen la llei

4 febrer 2026

Redacció