En directe

El rosari

ESGLÉSIA CATALUNYA

Cardenal Sistach: "Era un home de Déu, que estimava l'Església i les persones"

El cardenal Lluís Martínez Sistach, arquebisbe de Barcelona, en comunicar la mort del cardenal Ricard Maria Carles, als 87 anys, ha demanat als fidels i…

17 desembre 2013

Redacció

Comparteix

El cardenal Lluís Martínez Sistach, arquebisbe de Barcelona, en comunicar la mort del cardenal Ricard Maria Carles, als 87 anys, ha demanat als fidels i a tots els ciutadans que l'encomanin a la misericòrdia de Déu. En declaracions al programa El Primer Cafè de Ràdio Estel, ha destacat d'ell que "era un home de Déu, estimava l'Església, estimava les persones i es va entregar totalment al seu servei com a sacerdot, bisbe, arquebisbe i cardenal".

"Li he tingut molt apreci i estimació", ha reconegut el cardenal Lluís Martínez Sistach, que en els últims temps ha tingut ocasió de visitar el cardenal Carles a la seva casa de Tortosa, a l'Hospital Verge de la Cinta també de Tortosa i, en els últims dies, al centre sociosanitari de Jesús. "Ha estat lúcid fins a l'últim moment, no tenia dolors, no ha sofert, Déu Nostre Senyor li ha donat una mort suau."

Valoracions dels bisbes catalans

Han estat moltes les valoracions de la figura del cardenal Ricard M. Carles. "Cercava que les persones tinguessin un encontre amb Jesucrist, una experiència profunda de fe, i tot això ho procurava mitjançant un estil senzill, directe i proper", ha destacat el bisbe Josep Àngel Saiz Meneses, de Terrassa. "Va ser d'una fornada de cardenals extraordinària", ha dit l'arquebisbe Joan Enric Vives, des d'Urgell.

Un dels bisbes actuals que més relació ha tingut amb el cardenal Ricard M. Carles és sens dubte le de Vic, Mons. Romà Casanova. Don Ricardo, com se'l coneixia a la diòcesi de Tortosa, va ordenar Romà Casanova de diaca, de sacerdot i de bisbe. "És significatiu que hagin estat les mateixes mans les que m'hagin ordenat", ha dit Romà Casanova.

"Vam fer excursions plegats perquè a tots ens agradava la muntanya", ha explicat l'arquebisbe Jaume Pujol, de Tarragona i president de la Conferència Episcopal Tarraconense. "Era un bon pastor, un home de Déu amb moltíssima experiència pastoral." Al seu torn, el bisbe Agustí Cortés, de Sant Feliu de Llobregat, ha recordat que Ricard Maria Carles va ser un "capellà que, obeint l'esperit del Concili Vaticà II, va esdevenir un veritable líder entre els capellans de València, tot portant la renovació del Concili a les parròquies". Aquest mateix tret de renovació conciliar és el que ha volgut destacar l'actual bisbe de Tortosa, Enric Benavent. Ell, que ha pogut acompanyar-lo de prop els últims dies de la seva vida, ha destacat d'ell que "era un home creient, d'una fe profunda, acceptant la voluntat de Déu i en la pau del Senyor".

Tal com ha destacat Mons. Xavier Salinas, actual bisbe de Mallorca i fins fa poc bisbe de Tortosa, "el cardenal Carles era una persona entranyable, de gran finura espiritual". "Sempre l'he admirat pel seu coratge", ha afegit. El bisbe de Lleida, Mons. Joan Piris, s'ha mostrat molt agraït per haver-lo conegut, "per haver pogut treballar amb ell". I el bisbe de Girona, Mons. Francesc Pardo, ha destacat la seva "preocupació fonamental per l'evangelització".

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Sílvia Mercè i Pablo Macho: "A Terrats en cultura es creen espais de trobada comunitaris"

Sílvia Mercè i Pablo Macho

Parlem sobre el festival Terrrats en cultura amb la productora escènica Sílvia Mercè i un dels artistes de l'edició d'enguany, Pablo Macho Otero

7 juliol 2026

Redacció

SOCIETAT

"Deixar el bosc tal com està no porta enlloc": els alcaldes exigeixen una millor gestió forestal

Els alcaldes reiteren que és necessari netejar els boscos perquè els incendis no tinguin una majora afectació

7 juliol 2026

Redacció

SOCIETAT

La llei de nets tensiona el Govern estatal, amb el vot exterior en el punt de mira

Ana Sofía Cardenal, professora de la UOC, afirma que les protestes de PP i Vox sobre el vot exterior no tenen cap base

6 juliol 2026

Redacció