En directe

Fórmula Estel

AUDIOS

Carme Ruscalleda: "Si estirem el fil de la cuina de qualsevol país avançat, expliquem la seva història"

Carme Ruscalleda presenta a Ràdio Estel el llibre 'La paella pel mànec. Consells i receptes per cuinar bé i viure millor', acompanyada del seu fill Raül Balam

15 desembre 2023

Redacció

Comparteix

Carme Ruscalleda ha presentat a Ràdio Estel el llibre 'La paella pel mànec. Consells i receptes per cuinar bé i viure millor' (ARA llibres) i ho ha fet acompanyada del seu inseparable fill Raül Balam, qui ha escrit el pròleg. Ambdós són xefs, però tenen molt clar que la cuina d'aquí pot obrir-se a productes i tècniques internacionals. "Si estirem el fil de la cuina de qualsevol país avançat, expliquem la seva història".

Raül Balam i Carme Ruscalleda, fill i mare, xef i xef, als estudis de Ràdio Estel
Raül Balam i Carme Ruscalleda, fill i mare, xef i xef, als estudis de Ràdio Estel

Cuina catalana amb tocs internacionals

Amb la xef catalana més internacional hem parlat de cuina catalana, una cuina a foc lent, amb temps i una gran cura pels productes de qualitat. Una cuina tan variada que fins i tot una mateixa recepta feta per mans diferents pot tenir un altre sabor: "Una recepta de cuina és com una partitura de música", ens ha dit Ruscalleda, "cada intèrpret li dona el seu toc".

"Una recepta de cuina és com una partitura de música, cada intèrpret li dona el seu toc"

Però que sigui d'aquí no vol dir que no absorbi aspectes d'altres cultures, com la japonesa, amb la que ella va tenir molta relació mentre va tenir un restaurant a Tòquio. De fet, al llibre es globalitzen receptes que ens estem fent nostres. Conté, per posar un exemple, la recepta del ramen a la catalana i es fica en el 'conflicte' entre les 'ramen houses' i les 'escudella houses'. Respon, així a qui es pregunta per què tenim tantes 'ramen houses' i molt poca 'Escudella houses'. "Amb una paradeta de ramen, un farà negoci, l'escudella és un producte que requereix més diners". Tot i això, diu, "hem de defensar l'escudella".

El Sant Pau, un més de la família

Ruscalleda no sent la pressió de ser una estrella de la gastronomia (ha arribat a tenir 7 estrelles Michelin), però sí que reconeix que ha renunciat a molts plaers personals perquè no se'n resentís el negoci. I en la conversa hem pogut comprovar la complicitat que tenen mare i filla i l'amor pel Sant Pau, el restaurant que va obrir Ruscalleda i ara regenten Ballam i Murilo Rodrigues sota el nom Cuina Sant Pau.

Entrevista als xefs Carme Ruscalleda i Raúl Balan, mare i fill

0:00 / 0:00

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Raül Romeva i Rueda: "Hem de reconnectar-nos amb allò que ens envolta"

Raül Romeva

Parlem amb l'autor Raül Romeva i Rueda sobre la seva cinquena novel·la 'Hipòxia', editada per La Campana

27 novembre 2025

Redacció

HABITATGE

SOCIETAT

La Generalitat impulsa un grup d'experts per prohibir les compres d'habitatge especulatives

El director del grup d'habitatge de l'Institut de Recerca Urbana de Barcelona, Jaime Palomera, exposa la proposta per limitar la compra a persones que hi visquin

27 novembre 2025

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Green Valley: "Els pocs grups de l'escena reggae ens hem mantingut"

Ander Valverde de Green Valley

Parlem amb Ander Valverde, membre fundador de Green Valley, sobre els 20 anys de trajectòria de la banda vitoriana

26 novembre 2025

Redacció