En directe

El Matí a Ràdio Estel

AUDIOS

Carme Ruscalleda: "Si estirem el fil de la cuina de qualsevol país avançat, expliquem la seva història"

Carme Ruscalleda presenta a Ràdio Estel el llibre 'La paella pel mànec. Consells i receptes per cuinar bé i viure millor', acompanyada del seu fill Raül Balam

15 desembre 2023

Redacció

Comparteix

Carme Ruscalleda ha presentat a Ràdio Estel el llibre 'La paella pel mànec. Consells i receptes per cuinar bé i viure millor' (ARA llibres) i ho ha fet acompanyada del seu inseparable fill Raül Balam, qui ha escrit el pròleg. Ambdós són xefs, però tenen molt clar que la cuina d'aquí pot obrir-se a productes i tècniques internacionals. "Si estirem el fil de la cuina de qualsevol país avançat, expliquem la seva història".

Raül Balam i Carme Ruscalleda, fill i mare, xef i xef, als estudis de Ràdio Estel
Raül Balam i Carme Ruscalleda, fill i mare, xef i xef, als estudis de Ràdio Estel

Cuina catalana amb tocs internacionals

Amb la xef catalana més internacional hem parlat de cuina catalana, una cuina a foc lent, amb temps i una gran cura pels productes de qualitat. Una cuina tan variada que fins i tot una mateixa recepta feta per mans diferents pot tenir un altre sabor: "Una recepta de cuina és com una partitura de música", ens ha dit Ruscalleda, "cada intèrpret li dona el seu toc".

"Una recepta de cuina és com una partitura de música, cada intèrpret li dona el seu toc"

Però que sigui d'aquí no vol dir que no absorbi aspectes d'altres cultures, com la japonesa, amb la que ella va tenir molta relació mentre va tenir un restaurant a Tòquio. De fet, al llibre es globalitzen receptes que ens estem fent nostres. Conté, per posar un exemple, la recepta del ramen a la catalana i es fica en el 'conflicte' entre les 'ramen houses' i les 'escudella houses'. Respon, així a qui es pregunta per què tenim tantes 'ramen houses' i molt poca 'Escudella houses'. "Amb una paradeta de ramen, un farà negoci, l'escudella és un producte que requereix més diners". Tot i això, diu, "hem de defensar l'escudella".

El Sant Pau, un més de la família

Ruscalleda no sent la pressió de ser una estrella de la gastronomia (ha arribat a tenir 7 estrelles Michelin), però sí que reconeix que ha renunciat a molts plaers personals perquè no se'n resentís el negoci. I en la conversa hem pogut comprovar la complicitat que tenen mare i filla i l'amor pel Sant Pau, el restaurant que va obrir Ruscalleda i ara regenten Ballam i Murilo Rodrigues sota el nom Cuina Sant Pau.

Entrevista als xefs Carme Ruscalleda i Raúl Balan, mare i fill

0:00 / 0:00

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

Els Atrapasomnis: "Encara ens estem canviant a la furgoneta i anant als lavabos dels bars"

Malva Vila i Jordi Masferrer reclamen que les condicions dels grups familiars s'equiparin a les dels grups de nit

24 març 2026

Redacció

ENTREVISTES

RELIGIÓ

Vicens Lozano: "Lleó XIV té la intenció clara d'establir ponts de diàleg"

El periodista de TV3 expert vaticanista publica 'Ombres sota la cúpula', en què narra les lluites de poder al Vaticà en l'elecció del papa Lleó XIV

24 març 2026

Redacció

SOCIETAT

Entre la pluja i el pol·len: claus d’una primavera al·lèrgica

Jordina Belmonte explica que l'hivern fresc i plujós ha ajudat a créixer les plantes i que en florir tinguin molta energia

23 març 2026

Redacció