En directe

Laudes

ECONOMIA I FINANCES

A partir dels 40.000 euros guanyats a la Loteria s'han de pagar un 20% d'impostos

En una entrevista a Ràdio Estel, la professora dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC, Elisabet Ruiz-Dotras, recomana que qui guanyi un premi ho gaudeixi "en privat"

22 desembre 2023

Redacció

Comparteix

El 22 de desembre és dia de Loteria. Veus dels nens de Sant Ildefons de fons, bombo, els premis, la grossa, alegria d'uns, decepció d'altres... Hem volgut conèixer més a fons la vessant econòmica d'aquest esdeveniment anual amb la professora dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC, Elisabet Ruiz-Dotras.

L'alegria de l'administració del centre comercial Arenas de Barcelona en repartir tres cinquens premis al sorteig de la loteria de 2023
Víctor Fernández, director de l'administració numero 336 d'Arenas Barcelona, feliç per haver repartit tres cinquens premis al sorteig de la Loteria de Nadal 2023: 45353, 01568, 88979 | FOTO: Olma Giró

Curiositats sobre el sorteig de la Loteria de Nadal

Ruiz-Dotras avisa que qualsevol persona que rebi un "premi superior als 40.000 euros, haurà de pagar un 20% d'impostos". Així ho ha dit en una entrevista al programa La Caravana de Ràdio Estel, i ha destacat que si la xifra és inferior, quedarà exempt de pagament. Tots els guardonats tenen fins a un any per cobrar el premi. Ara bé, el primer consell de la professora és "gaudir-ho en privat", ja que quan una persona està molt emocionada "no és el millor moment per prendre una decisió".

El primer consell és gaudir-ho en prival, ja que quan una persona està molt emocionada no és el millor moment per prendre una decisió"

Consells als guanyadors

La professora remarca que les persones "no estem acostumades a guanyar diners", per això, el 80% dels guanyadors són més pobres després de cinc anys. Per evitar-ho, creu que una bona planificació és essencial a l'hora de fer una bona gestió dels diners. "No hi ha estudis, però la gent que fa una bona planificació, segur que ha sabut gestionar-los". Ara bé, opina que el millor que pot fer un premiat és reflexionar i, si cal, assessorar-se. "Tenim deutes? Doncs potser el primer que podem fer és liquidar-los", remarca. La professora també recomana invertir els diners. "Compro un immoble i el llogo, per exemple. El més important és deixar-te assessorar per algun professional", conclou.

"El millor que pot fer un premiat és reflexionar i, si cal, deixar-se assessorar per un professional"

Sigui com sigui, si has guanyat després de compartir algun dècim, més val que tinguis un document físic o digital que acrediti que n'has participat en la compra. "No ho hem de fer de paraula, sinó millor fer una fotocòpia del DNI dels participants, l'import que hem pagat i una foto del número", detalla. Són les recomanacions de la professora perquè no hi hagi malentesos si compartim un dècim de la loteria.

Curiositats i consells sobre la Loteria de Nadal amb la professora dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC, Elisabet Ruiz-Dotras

0:00 / 0:00

Més actualitat

ESGLÉSIA MÓN

Cristóbal López: "És immoral que alguns polítics que es declaren catòlics vegin els musulmans com uns enemics"

El cardenal i arquebisbe de Rabat diu a Ràdio Estel que la imatge de pastors evangèlics pregant amb Donald Trump és "un atemptat contra la nostra fe"

13 març 2026

Ignasi Miranda

CULTURA

ENTREVISTES

Pau Roca i Carmen Marfà: "És impossible que una obra de teatre faci molta por"

L'actor i la dramaturga de 'La presència' exposen la combinació entre la comèdia i el terror de l'obra

13 març 2026

Redacció

SOCIETAT

Núria Sastre, advocada: "El règim tancat és contraindicat per a les persones que pateixen de salut mental, mai milloraran a la presó"

L'advocada apunta que hi hauria d'haver un informe previ de cada persona jutjada per detectar si és adient el seu internament a la presó

13 març 2026

Redacció