En directe

El Matí a Ràdio Estel

MEDICINA

SOCIETAT

David Bueno: "La por s'aprofita des de la política per esbiaixar-nos cap a l'autoritarisme"

El neurocientífic ha actualitzat el seu llibre 'L'art de persistir', creat durant el confinament per enfrontar la por als canvis

21 juny 2024

Comparteix

David Bueno ha parlat de la por als canvis i de com superar-la. Us recordeu de la cançó 'Resistiré', que tant va sonar durant el confinament? Al neurocientífic David Bueno no li agrada massa! En una entrevista al programa La Caravana, ha explicat per què. "T'estan donant garrotades i tu has de resistir, continues al mateix lloc reben les garrotades"? En lloc d'això, ell opta per no quedar-se on s'està esperant que passi el xàfec, és a dir, per persistir, que és "saber on estàs, on vols anar i desenvolupar estratègies per aconseguir aquells objectius que t'has proposat".

Bueno, que ha actualitzat el seu llibre 'L'art de persistir', creat durant el confinament, considera que tenim prou eines a la societat per canviar el que no ens agrada, però no se'ns educa per utilitzar-les. "Les eines hi són, però a vegades ens les mutilem o ens les mutilen", ha dit. Encara més ara que els canvis són continus i molt ràpids i, per tant, afavoreixen l'estrès, que "dificulta que puguem fer aquestes adaptacions" i arriba a bloquejar la capacitat de reflexionar, planificar i decidir basant-nos en els raonaments previs.

Què cal fer? Ser més conscients, aturar-nos i pensar on volem anar. "No pots deixar que l'entorn decideixi per tu, com a mínim, hem d'anar al ritme de l'entorn i si pots avançar-t'hi, millor".

"L'estrès arriba a bloquejar la capacitat de reflexionar, planificar i decidir de manera raonable"

La por als canvis

Al final, tot es redueix a la por. Els canvis fan por, però el cervell es pot reeducar per no viure'ls així. Això és el que ha dit David Bueno sobre la por: "El primer que cal és plantejar-se com volem ser nosaltres a partir de com som, i el cervell va fent connexions noves sabent que potser mai hi arribaré, però a'ha d'anar avançant i gaudint de cada petit pas que fem". "Aquest gaudi -afegeix Bueno- recompensa el nostre cervell, afavoreix la curiositat i, per tant, aquest desig i potencialitat de canvi". Però es pot desaprendre el que hem après per aprendre a viure sense por? "El cervell ho té molt fàcil per aprendre i molt difícil per 'desaprendre'".

"L'autoritarisme és la resposta més habitual a la por"

Hi ha societats que davant la incertesa es tornen més autoritàries, i és que la por de les persones s'aprofita des de la política. "Se'ns genera por des de fora per situacions que no ens n'haurien de provocar cap, perquè això ens esbiaixa cap a l'autoritarisme". La solució és pensar, però fer-ho és molt cansat i preferim actuar moltes vegades per impulsos més que de manera reflexiva.

L'antídot és posar, de tant en tant, el cervell a zero. Una de les activitats que més afavoreix aquesta posada a punt és la socialització. Però tot això, diu Bueno, forma part d'una educació emocional en què suspenem i que està vinculada amb un esforç: pensar.

Escolta la conversa entre David Bueno i Joan Trias!

David Bueno: "La por s'aprofita des de la política

0:00 / 0:00

Més actualitat

Sense categoria

Argüello i Illa defensen el diàleg entre diferents per afavorir la convivència a Espanya

Argüello i Illa defensen el diàleg entre diferents per afavorir la convivència a Espanya 

El president de la Conferència Episcopal Espanyola i el de la Generalitat han participat en una xerrada organitzada per la Fundació Pablo VI

17 setembre 2025

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Vicenç Villatoro: "La literatura narrativa està molt mal dotada per donar solucions"

Vicenç Villatoro

Parlem amb l'escriptor i periodista Vicenç Villatoro sobre 'Polonesa', la seva nova novel·la

17 setembre 2025

Redacció

MOBILITAT

Élite Taxi assegura que la nova Llei del taxi és una "transformació" de les VTC

Manifestació d''Élite Taxi'

El portaveu d'Élite Taxi, Olivier Contel, diu que els vehicles VTC podran seguir treballant si reconverteixen la seva modalitat

17 setembre 2025

Redacció