En directe

Fórmula Estel

ESCOLES

SOCIETAT

Educació detecta 520 casos d'assetjament escolar

El departament ha avançat a Ràdio Estel que la xifra quintuplica els casos fets públics pels Mossos d'Esquadra recentment, que donaven un centenar a l'any.

3 gener 2022

Redacció

Comparteix

El març del 2021, el departament d'Educació va iniciar un programa específic de detecció i informació a totes les escoles de Catalunya que han fet aflorar 520 casos de 'bullying' als centres. Les xifres, recollides per la Unitat de Suport a l'Alumnat en situació de violència, reflecteixen només una part de la realitat.

Segons ha explicat a Ràdio Estel la directora general de l'alumnat del govern, Ruth Ribas, un 44% dels assetjaments, ja sigui als centres escolars o a la xarxa, és entre iguals, mentre que un 40% és de violència masclista. Les dades també indiquen que el 80% dels agressors són de sexe masculí i que el 60% de víctimes són noies. Ribas afegeix que, en 2 de cada 3 casos no s'ha pogut iniciar el protocol d'actuació establert, entre altres causes, per l'abandonament del centre de l'agressor o de l'agredit.

Detecció precoç

Les escoles apliquen protocols de detecció precoç i intervenció proactiva perquè aquests casos no arribin a produir-se. En una entrevista a 'El Matí a Ràdio Estel', el psicòleg i expert en assetjament escolar, Ferran Barri, ha proposat que s'apliqui la figura de l'alumne guardià. Aquests estudiants haurien fet l'optativa de mediació i convivència amb la capacitat de detectar casos de 'bullying' i així poder intervenir, ja que l'assetjament escolar passa a l'esquena dels adults però a ulls de l'alumnat.


Barri és partidari que aquests alumnes 'guardians' intervinguin i puguin fer veure a l'assetjador que allò que està fent no és una broma, sinó que la seva actitud pot perjudicar a un company del centre. En aquest cas, aquest alumne guardià ho posa en coneixement de l'equip de convivència del centre i es poden fer intervencions ràpides, des de les fases més inicials abans que el dany que rep un alumne que pateix assetjament escolar pugui ser irreversible.

L'eina tecnològica que la Generalitat ha creat per facilitar la denúncia d'aquest tipus de violència, l'aplicació 'Us Apps', ha atès a data 1 d'octubre de 2021 només 7 casos d'assetjament escolar i ciberassetjament.

Entrevista a Ferran Barri, psicòleg i expert en assetjament escolar

0:00 / 0:00

Més actualitat

MOBILITAT

Ester Capella (ERC) exigeix al Govern estatal que "es posi les piles" per complir l'acord del finançament singular

Ester Capella

La diputada al Parlament avisa que per aconseguir nous acords, el Govern estatal ha de complir primer amb els que ja estan pactats

20 juny 2025

Redacció

ACTUALITAT

El testimoni de dues catalanes que viuen a Israel: “Les parets dels búnquers tremolaven, tot i que els atacs estiguessin a 20 quilòmetres”

Israel

Eva Bes i Núria Germà expliquen al Matí a Ràdio Estel com estan vivint l’escalada bèl·lica entre Israel i l’Iran

20 juny 2025

Redacció

ESGLÉSIA

ESGLÉSIA CATALUNYA

RELIGIÓ

El Corpus es viu a Ràdio Estel

Corpus

Segueix en directe a Ràdio Estel els actes de Corpus, amb la Vetlla Eucarística de dissabte i la Missa Solemne de diumenge

20 juny 2025

Redacció