En directe

Fórmula Estel

MEDICINA

El dolor menstrual, invisibilitzat durant molts anys i menystingut pels professionals

Entre el 70 i el 90% de les dones pateixen o han patit dolor menstrual en algun moment que sigui prou incapacitant perquè pugui realitzar una activitat quotidiana. I entre un 8 i un 10% pateixen dolor de forma recurrent

16 maig 2022

Redacció

Comparteix

La baixa laboral per regla dolorosa podria incloure’s en l’esborrany de la nova llei d’avortament si el Consell de Ministres d’aquest dimarts ho aprova. Tot apunta que les baixes s'assumiran per part de la Seguretat Social des del primer dia i que no s'exigirà cap mínim cotitzat, com passa amb altres baixes comunes. Tot i això no s’han fixat els dies de baixa, ja que dependrà de la necessitat de cada dona i el que el metge consideri. 

En una entrevista al programa 'El Matí de Ràdio Estel', el president de la Societat Catalana de Ginecologia, de l’Acadèmia de les Ciències Mèdiques, el doctor Oriol Porta, exposa que diferents estudis d’arreu del món apunten que entre el 70 i el 90% de les dones pateixen o han patit dolor de regla en algun moment que sigui prou incapacitant perquè pugui realitzar una activitat quotidiana i entre un 8 i un 10% de les dones pateixen dolor menstrual de forma recurrent. “No és just que les dones que pateixen un dolor incapacitant de regla de forma regular no puguin veure reconeguda aquesta condició i aquesta discapacitat. De fet, és una problemàtica que ha estat invisibilitzada durant molts anys i, fins i tot, menystinguda pels mateixos professionals”, ha reconegut. 

"No és just que les dones que pateixen un dolor incapacitant de regla de forma regular no puguin veure reconeguda aquesta condició i aquesta discapacitat."

El president de la SCOG de Catalunya es mostra preocupat sobre qui haurà d’assumir aquestes baixes. “L’atenció primària està molt saturada i el govern espanyol hauria de tenir una aproximació sobre quantes dones pateixen aquest tipus de dolor”. “S’hauria d’informar els professionals sanitaris de la càrrega de treball que els representarà aquesta gestió perquè moltes vegades es fa més feina burocràtica que de metge”, ha sentenciat el doctor Porta. 

A principis del 2022, l’Ajuntament de Girona va posar en marxa un permís menstrual per a les seves treballadores. El consistori posa a disposició un màxim de 8 hores al mes recuperable al llarg del trimestre següent. Fins ara s’hi han acollit 8 dones

En una altra entrevista al mateix programa, la tinenta d’alcaldia i regidora d’hisenda i règim interior de Girona, Maria Àngels Planas, valora positivament aquest permís que ofereix l’ajuntament i ha explicat que gairebé totes les persones que s’hi han acollit han repetit. “Es tracta d’una necessitat”, ha apuntat Planas.

Entrevista al doctor Oriol Porta, president de la Societat Catalana de Ginecologia, de l’Acadèmia de les Ciències Mèdiques i a Maria Àngels Planas, tinenta d’alcaldia i regidora d’hisenda i règim interior de Girona

0:00 / 0:00

Més actualitat

ESGLÉSIA MÓN

Cristóbal López: "És immoral que alguns polítics que es declaren catòlics vegin els musulmans com uns enemics"

El cardenal i arquebisbe de Rabat diu a Ràdio Estel que la imatge de pastors evangèlics pregant amb Donald Trump és "un atemptat contra la nostra fe"

13 març 2026

Ignasi Miranda

CULTURA

ENTREVISTES

Pau Roca i Carmen Marfà: "És impossible que una obra de teatre faci molta por"

L'actor i la dramaturga de 'La presència' exposen la combinació entre la comèdia i el terror de l'obra

13 març 2026

Redacció

SOCIETAT

Núria Sastre, advocada: "El règim tancat és contraindicat per a les persones que pateixen de salut mental, mai milloraran a la presó"

L'advocada apunta que hi hauria d'haver un informe previ de cada persona jutjada per detectar si és adient el seu internament a la presó

13 març 2026

Redacció