En directe

Cocodril Club

SOCIETAT

El llegat del règim: "Molta gent està agraïda al franquisme, perquè no es van desfer els organismes de la dictadura"

L'historiador Josep Solé i Sabaté apunta que el règim de Franco va tenir sort gràcies a elements històrics que el van afavorir

20 novembre 2025

Redacció

Comparteix

Aquest 20 de novembre fa 50 anys de la mort de Franco, que va acabar amb el règim dictatorial. L'historiador Josep Solé i Sabaté, però, considera que les conseqüències del franquisme segueixen encara avui. "Van tenir 40 anys per estructurar un sistema on hi havia gent en l'àmbit econòmic i cultural que van crear una fortuna, i actualment molts d'ells són fills i nets d'aquell sistema", menciona. En una conversa a El Matí a Ràdio Estel, per tant, afirma que "molta gent està agraïda al franquisme, perquè no es van desfer els organismes de la dictadura".

Alhora, Solé afirma que va haver-hi elements del context històric que van coincidir amb els seus interessos, com l'interès de les potències europees en contra de l'avanç del comunisme i l'arribada d'una república progressista. En matèria econòmica, l'historiador exposa que no es va recuperar el nivell econòmic previ a la guerra fins al 1953 i com més tard l'interès internacional pel turisme el va ajudar.

L'historiador també reprova l'actitud del règim. "Un cop acaba la guerra, la campanya segueix i durant el franquisme tenen una actitud política de mantenir l'estat en tensió en contra de l'adversari", repassa. Així, sosté que l'estat dictatorial va ser "un règim amoral, sense cap pietat cristiana i humana respecte al vençut".

Recupera l'entrevista

Entrevista a Josep Solé i Sabaté

0:00 / 0:00

Més actualitat

ESGLÉSIA MÓN

Cristóbal López: "És immoral que alguns polítics que es declaren catòlics vegin els musulmans com uns enemics"

El cardenal i arquebisbe de Rabat diu a Ràdio Estel que la imatge de pastors evangèlics pregant amb Donald Trump és "un atemptat contra la nostra fe"

13 març 2026

Ignasi Miranda

CULTURA

ENTREVISTES

Pau Roca i Carmen Marfà: "És impossible que una obra de teatre faci molta por"

L'actor i la dramaturga de 'La presència' exposen la combinació entre la comèdia i el terror de l'obra

13 març 2026

Redacció

SOCIETAT

Núria Sastre, advocada: "El règim tancat és contraindicat per a les persones que pateixen de salut mental, mai milloraran a la presó"

L'advocada apunta que hi hauria d'haver un informe previ de cada persona jutjada per detectar si és adient el seu internament a la presó

13 març 2026

Redacció