En directe

Fórmula Estel

RÀDIO ESTEL

El periodista Simone Manca i l'economista Diego Giordani diuen que la crisi d'ara desbloquejarà la reforma constitucional italiana

La dimissió del primer ministre d'Itàlia i el canvi de govern, en una societat acostumada a la inestabilitat, ha estat aquest dilluns el tema de…

17 febrer 2014

Redacció

Comparteix

La dimissió del primer ministre d'Itàlia i el canvi de govern, en una societat acostumada a la inestabilitat, ha estat aquest dilluns el tema de debat en el Mirador de l’actualitat, dins el programa El primer cafè de Ràdio Estel. El periodista italià Simone Callisto Manca ha situat la clau d’aquesta crisi en “la renúncia del líder de centreesquerra, Pierluigi Versani, que s’havia presentat a les eleccions a l’abril passat i després es va retirar”. Manca, en un repàs del que ha passat en la política italiana des de l’abril de 2013, ha recordat que “Matteo Renzi va ser elegit líder del Partit Democràtic i, a més, el Poble de la Llibertat (partit de centredreta) no només ha quedat fora del govern, sinó que s’ha dividit en dos, Forza Italia (a l’oposició) i el Nou Centredreta d’Angelino Alfano, que s’ha quedat amb la majoria”. Per explicar la gota que ha provocat aquesta crisi, Simone Callisto Manca ha conclòs que, “amb un líder molt fort elegit en primàries pel Partit Democràtic, les condicions polítiques ja no són les mateixes d’ara fa 9 mesos”.

Simone Callisto Manca ha recordat que tot just aquest dilluns es complien “22 anys de la detenció de l’empresari milanès Mario Chiesa, que va marcar l’inici de la gran reforma política coneguda amb el nom d’operació Mans Netes”. El periodista ha assegurat que cal un canvi constitucional que doni estabilitat. “Entre les reformes de les quals es parla des de fa 30 anys, la més important és la de la Constitució, perquè és filla de la Segona Guerra Mundial i es va fer el 1948 amb l’objectiu de no donar un poder fort a cap líder”, ha destacat. En la mateixa línia, Manca ha assegurat que “molta gent de fora es pregunta per què a Itàlia no governa una persona elegida a les urnes”, i ha comentat que “la resposta es troba en el mateix sistema parlamentari, on prima el poder legislatiu sobre l’executiu”.

Per la seva banda, l’economista Diego Giordani, també italià i un dels responsables del Moviment Comunió i Alliberament a Catalunya, ha dit que aquest canvi de govern té com a dimensió positiva la regeneració política que pot portar, alhora que ha reconegut que el nou primer ministre Matteo Renzi ho tindrà molt difícil. Giordani ha explicat que, “en el fons, a Itàlia, la gent està esperant que passi alguna cosa, que canviï l’estil de fer política”. També ha afegit que “segurament Matteo Renzi, amb la frescor d’un polític jove, satisfà les expectatives d’aquesta novetat, però l’aposta per la seva figura és molt arriscada en aquests moments”. També ha intervingut en el col•loqui d’aquest dilluns a Ràdio Estel el secretari general de la Unió de Religiosos de Catalunya, Lluís Serra, que ha comparat la crisi constitucional italiana amb l’espanyola. El també germà marista, que va viure a Itàlia entre 1975 i 1977 i entre 1998 i 2001, ha afirmat que, “amb la Constitució italiana, ha passat una cosa molt semblant al que s’ha produït amb l’espanyola, perquè totes dues s’han fet amb por i per evitar un problema més gran, en el cas d’Espanya una guerra com la del 36, i ara crea més problemes”.

Aquest enèssim capítol d’inestabilitat s’ha resolt amb la dimissió de Letta divendres passat i amb una roda de consultes del president de la República, Giorgio Napolitano, amb les forces polítiques. El líder del centreesquerra, Matteo Renzi, serà el nou president del Consell i formarà govern aquesta setmana, després de reunir-se novament avui amb Napolitano.

Podeu escoltar tot el col·loqui aquí (des del minut 27'30").

Més actualitat

SOCIETAT

L'Eixample inicia els tràmits per recordar on Gaudí va ser atropellat per un tramvia

El Districte ha aprovat destinar un espai de reconeixement a l'arquitecte en el punt de l'accident

17 desembre 2025

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Mireia Domènech i Bonet: "No hem sabut posar en valor la Conxita Badia"

Parlem amb Mireia Domènech i Bonet, comissària tant de l’exposició com de l’Any Conxita Badia, sobre la figura i el llegat de la soprano

17 desembre 2025

Redacció

ACTUALITAT

LLIBRES

El sector editorial català tancarà 2025 amb un creixement moderat i alerta sobre la intel·ligència artificial

Foto: Jordi Borràs

Josep Lafarga, secretari general del Gremi d’Editors de Catalunya, defensa la protecció de la propietat intel·lectual davant la IA

17 desembre 2025

Redacció