La planta de Seat a Martorell ha estat notícia aquest divendres. El rei Felip VI i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, l'han visitada per assistir a l'acte pel 70è aniversari de l’empresa automobilística, que s'ha refermat en la seva aposta de fabricar un cotxe elèctric a la planta catalana, alhora que ha demanat al govern espanyol que s'impliqui en el desenvolupament de les infraestructures per a la mobilitat elèctrica al país. En el seu discurs rei Felip VI ha reiterat la intenció de crear una fàbrica de bateries però no n'ha revelat la ubicació. El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha demanat a l’administració espanyola que "no perdi el tren de l'electrificació". I el president del consell d'administració del grup Volkswagen, Herbert Diess, ha qualificat d'"oportunitat històrica" la fabricació de cotxes elèctrics a Espanya per transformar la que, segons ha comentat, és la "segona indústria automobilística d'Europa". L'objectiu de l'empresa, segons Diess, és que el 2050 el grup sigui una empresa d'emissions neutres per al canvi climàtic. En una entrevista al programa El Mirador de l'actualitat de Ràdio Estel, el secretari general del sindicat Comissions Obreres a Seat, Rafa Guerrero, ha assegurat que els treballadors viuen "un moment perfecte per negociar el nou conveni col·lectiu".
Com valoren vostès, els sindicats i els treballadors, aquest pla d’electrificació a l’empresa i al sector de l’automòbil en general?
Ho valorem positivament, però amb prudència. Evidentment tenim clar que el sector de l'automòbil transita cap a una mobilitat sostenible. I des d'aquest punt de vista, el vehicle del futur serà elèctric o no serà. Aquelles plantes que facin aquest procés de transformació cap a l'electrificació, dins la seva gama de productes, tindran futur. És, doncs, una bona notícia. Tot va en la bona direcció, tant l'electrificació de Seat com el conjunt de la Península i, sobretot, les 10 fàbriques que hi ha en aquest país, que és el segon productor d'automòbils d'Europa. La prudència està motivada perquè és un anunci i hi ha incògnites, pel que fa a la fàbrica de Martorell, on el cotxe elèctric que s'anuncia és petit i no sabem de quina marca es produirà, com tampoc quin volum i, per tant, quina afectació laboral tindrà en els llocs de feina. A més, Seat és més que un centre de producció. És una marca integral que desenvolupa, fabrica i ofereix una marca de mobilitat i una altra que desenvolupa software. És un pas en la direcció encertada, d'avançar en un nou paradigma tecnològic, però ens manquen elements fonamentals per garantir el futur de les dues marques de Seat i, evidentment, dels llocs de feina.
Tenen indicis que es poden perdre llocs de treball?
Dependrà de l'aposta de l'empresa, si aquest model serà únic o diversificat i altres factors. Nosaltres tenim l'avantatge que aquella part de més valor afegit en els vehicles de combustió és el motor. I com que és el que genera més riquesa, es produeix normalment allà on les grans multinacionals tenen la seu i, per tant, no pas a Espanya. La part de la reducció d'hores de feina, per tant, no ens afecta. En canvi, aquí, sí que podrem guanyar sobirania industrial, fent una aposta decidida per allò que desplaçarà el motor pel que fa al valor afegit, que són les bateries. En aquest sentit, també hem rebut una notícia molt positiva.
Quin temps es marquen els treballadors i els sindicats que els representen per veure com van les coses i, si cal, defensar el treball i la seva qualitat digna?
Nosaltres tenim ara un escenari que és l'idoni. Estem en l'any en què hem de negociar la renovació del conveni col·lectiu. És el marc òptim per acordar un pla de futur, en aquest cas industrial i comercial per aclarir les inversions concretes que farà el Grup Wolksvagen, a Seat i Cupra, pel que fa a models i el lloc de fabricació, entre altres punts, en un marc perfecte per garantir la viabilitat dels llocs de feina.
Ha estat vostè a l'acte d'aquest divendres, amb Pedro Sánchez i el rei Felip VI? Com l'ha vist?
Sí. He estat a la part reservada a la participació dels representants dels treballadors. Ha estat molt positiu, perquè transmet un signe potent en la defensa de la indústria actual, que és clau per defensar un model econòmic inclusiu i que generi riquesa al servei del conjunt de la societat. L'aposta decidida d'aquest acte ha estat molt bona.
Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest divendres 5 de març
Més actualitat
política
POLÍTICA
Sense categoria
Josep Àngel Borràs, pèrit forense: "És indubtable que la foto de Mazón ha estat intervinguda, no es correspon amb l’original"

El professor de la Universitat de Barcelona i expert en falsedat documental diu que la fotografia "presenta molts artefactes que no hi haurien de ser"
14 març 2025
Redacció, 
ACTUALITAT
COVID
MEDICINA
SALUT MENTAL
SANITAT
Sense categoria
L’Hospital d’Igualada manté la Unitat de Suport Emocional als professionals sanitaris cinc anys després de la pandèmia

Aquest servei ha atès 270 sanitaris per episodis d'ansietat, depressió i estrès posttraumàtic, entre altres símptomes
13 març 2025
Redacció, 
COVID
política
POLÍTICA
SANITAT
SOCIETAT
Alba Vergés admet xocs amb el govern espanyol durant la pandèmia: “Vam haver de justificar-nos molt”

L’exconsellera de Salut durant la pandèmia, Alba Vergés, diu que cinc anys després “encara cou” el tema de la vacunació de la Guàrdia Civil.
13 març 2025
Redacció,