En directe

La Caravana

SOCIETAT

"El vehicle del futur serà elèctric o no serà"

La planta de Seat a Martorell ha estat notícia aquest divendres. El rei Felip VI i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, l'han visitada…

5 març 2021

@IgnasiMiranda

Comparteix
La planta de Seat a Martorell ha estat notícia aquest divendres. El rei Felip VI i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, l'han visitada per assistir a l'acte pel 70è aniversari de l’empresa automobilística, que s'ha refermat en la seva aposta de fabricar un cotxe elèctric a la planta catalana, alhora que ha demanat al govern espanyol que s'impliqui en el desenvolupament de les infraestructures per a la mobilitat elèctrica al país. En el seu discurs rei Felip VI ha reiterat la intenció de crear una fàbrica de bateries però no n'ha revelat la ubicació. El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha demanat a l’administració espanyola que "no perdi el tren de l'electrificació". I el president del consell d'administració del grup Volkswagen, Herbert Diess, ha qualificat d'"oportunitat històrica" la fabricació de cotxes elèctrics a Espanya per transformar la que, segons ha comentat, és la "segona indústria automobilística d'Europa".  L'objectiu de l'empresa, segons Diess, és que el 2050 el grup sigui una empresa d'emissions neutres per al canvi climàtic. En una entrevista al programa El Mirador de l'actualitat de Ràdio Estel, el secretari general del sindicat Comissions Obreres a Seat, Rafa Guerrero, ha assegurat que els treballadors viuen "un moment perfecte per negociar el nou conveni col·lectiu".

Com valoren vostès, els sindicats i els treballadors, aquest pla d’electrificació a l’empresa i al sector de l’automòbil en general?
Ho valorem positivament, però amb prudència. Evidentment tenim clar que el sector de l'automòbil transita cap a una mobilitat sostenible. I des d'aquest punt de vista, el vehicle del futur serà elèctric o no serà. Aquelles plantes que facin aquest procés de transformació cap a l'electrificació, dins la seva gama de productes, tindran futur. És, doncs, una bona notícia. Tot va en la bona direcció, tant l'electrificació de Seat com el conjunt de la Península i, sobretot, les 10 fàbriques que hi ha en aquest país, que és el segon productor d'automòbils d'Europa. La prudència està motivada perquè és un anunci i hi ha incògnites, pel que fa a la fàbrica de Martorell, on el cotxe elèctric que s'anuncia és petit i no sabem de quina marca es produirà, com tampoc quin volum i, per tant, quina afectació laboral tindrà en els llocs de feina. A més, Seat és més que un centre de producció. És una marca integral que desenvolupa, fabrica i ofereix una marca de mobilitat i una altra que desenvolupa software. És un pas en la direcció encertada, d'avançar en un nou paradigma tecnològic, però ens manquen elements fonamentals per garantir el futur de les dues marques de Seat i, evidentment, dels llocs de feina.
Tenen indicis que es poden perdre llocs de treball?
Dependrà de l'aposta de l'empresa, si aquest model serà únic o diversificat i altres factors. Nosaltres tenim l'avantatge que aquella part de més valor afegit en els vehicles de combustió és el motor. I com que és el que genera més riquesa, es produeix normalment allà on les grans multinacionals tenen la seu i, per tant, no pas a Espanya. La part de la reducció d'hores de feina, per tant, no ens afecta. En canvi, aquí, sí que podrem guanyar sobirania industrial, fent una aposta decidida per allò que desplaçarà el motor pel que fa al valor afegit, que són les bateries. En aquest sentit, també hem rebut una notícia molt positiva.
Quin temps es marquen els treballadors i els sindicats que els representen per veure com van les coses i, si cal, defensar el treball i la seva qualitat digna?
Nosaltres tenim ara un escenari que és l'idoni. Estem en l'any en què hem de negociar la renovació del conveni col·lectiu. És el marc òptim per acordar un pla de futur, en aquest cas industrial i comercial per aclarir les inversions concretes que farà el Grup Wolksvagen, a Seat i Cupra, pel que fa a models i el lloc de fabricació, entre altres punts, en un marc perfecte per garantir la viabilitat dels llocs de feina.
Ha estat vostè a l'acte d'aquest divendres, amb Pedro Sánchez i el rei Felip VI? Com l'ha vist?
Sí. He estat a la part reservada a la participació dels representants dels treballadors. Ha estat molt positiu, perquè transmet un signe potent en la defensa de la indústria actual, que és clau per defensar un model econòmic inclusiu i que generi riquesa al servei del conjunt de la societat. L'aposta decidida d'aquest acte ha estat molt bona.

Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest divendres 5 de març

Més actualitat

Col·legi de Metges de Barcelona: "No n'hi ha prou amb els diners. Si tenim més diners, però fem el mateix, no avançarem"

Una infermera camina per la sala d'espera d'Infermeria Familiar i Comunitària del Centre d'Atenció Primària (CAP) Can Bou de Castelldefels, el 15 de novembre de 2021.

El vicepresident del Col·legi, Jaume Sellarès, ha insistit en una entrevista a Ràdio Estel que la solució del sistema sanitari no implica contractar una mútua privada

28 novembre 2022

Redacció

"Els joves ara no són menys igualitaris, però, davant de determinants avenços, el masclisme adopta postures més reaccionàries"

Una nena amb la mà a la finestra, amb un efecte de color lila.

La directora general per l’erradicació de les violències masclistes de la Generalitat critica la idea de “romantitzar” que ara les noves generacions són més masclistes que abans

25 novembre 2022

Redacció

El sector financer creu que el pacte per congelar les hipoteques no pot aspirar a ajudar a tots els deutors

Cartells de venda de pisos en un aparador

En una entrevista a Ràdio Estel, el president de l'Associació Hipotecària Espanyola, Santos González, ha dit que la mesura "és equilibrada" perquè beneficia "tant al client com a la banca"

24 novembre 2022

Redacció