En directe

Sense distància

FÓRMULA ESTEL

Els ressentiments són una arma electoral?

Avui, com es tradició als Estats Units, el primer dimarts després de l’1 de novembre i cada quatre anys, hi ha eleccions presidencials als Estats…

8 novembre 2016

@BorjaDeMaria

Comparteix
Avui, com es tradició als Estats Units, el primer dimarts després de l’1 de novembre i cada quatre anys, hi ha eleccions presidencials als Estats Units. Aquesta vegada, però, la campanya entre Hillary Clinton i Donald Trump s’ha caracteritzat per pels retrets i el poc fair play polític. Per això avui ens hem preguntat a la Fórmula Estel: Els ressentiments són una arma electoral? I hem demanat que ens contesti aquesta pregunta a Oriol Bartomeus, professor de Ciència Política en la Universitat Autònoma de Barcelona: “Els ressentiments són una arma electoral de primer ordre, i més en aquest moment actual on altres elements que definien la pugna electoral, com podria ser la classe social o la ideologia, han deixat espai a les emocions”. La campanya electoral nord-americana ha estat exemple d'això. 
Segons Bartomeus, avui als Estats Units, el votant de Trump no ho fa perquè està convençut de les seves propostes sinó perquè no suporta Clinton: “Hi ha una corrent de fons a nivell mundial que és visible en totes les eleccions, pràcticament, des que va esclatar la crisi econòmica que va portar una crisi política: el ressentiment, la por, l’odi fins i tot. és un element molt important de mobilització”, ha afirmat Oriol Bartomeus a RàdioEstel.
L'analista polític Oriol Bartomeus ha assenyalat els mitjans de comunicació i les xarxes socials com motors d’odi. “Si veiem els mitjans de comunicació com informen, no només de la política, sinó de la societat, del què passa. La tensió que transmeten, l’odi implícit en algunes afirmacions, la sensació una mica de que tot se’n va pel pedregar, d’una manera d’individualisme exhacerbat que fa que l’altre, el diferent, sigui vist amb recel. Fins i tot les xarxes socials, jo crec que estan sent autèntics motors d’odi. Aquesta mena de sensació d’impunitat d’aquesta gent que té odi i ressentiment i que ho expressa sense cap mena de tabú ni de límit es transmet en la política. En aquest sentit, a la política se li pot retreure que es deixa endur per aquesta tendència global”.
Tot això es pot reconduir? Oriol Bartomeus pensa que sí. "És reconduible, però s'ha de voler reconduir. Hi ha d'haver, no només des de la política i des del poder, des de les institucions públiques, sinó també des de la societat civil organitzada, hem de decidir entre tots que ja en tenim prou de tant d'odi i de tanta por. I començar a treballar junts, en el sentit de dir: 'Només junts ens en podem sortir'".
Escolta l’entrevista (minut 32)

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Anna Bertran: "Dona molta esperança veure tanta dona guionista"

Anna Bertran

Parlem amb l'actriu Anna Bertran sobre 'El Grill', la darrera estrena teatral de la sala Flyhard sobre els problemes de la generació que ronda els 40 anys

6 març 2026

Redacció

feminisme

SOCIETAT

La Generalitat reclama una aposta efectiva per l'educació feminista a les escoles

La presidenta de l'Institut Català de les Dones demana treballar amb els joves, davant la "tergiversació de les pantalles"

6 març 2026

Redacció

SANITAT

"Hem de revisar els fàrmacs que en el moment eren indicats, però potser ara no ho són"

La Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària advoca per la desprescripció de medicaments si aquesta no és adequada

5 març 2026

Redacció