En directe

Sense distància

RÀDIO ESTEL

Es compleixen 80 anys de la fi de la Guerra Civil

Aquest dilluns s’han complert exactament 80 anys del’acabament de la Guerra Civil. Una guerra que donava pas a 36 anys dedictadura franquista. Avui, al programa…

3 abril 2019

Comparteix

Aquest dilluns s’han complert exactament 80 anys del’acabament de la Guerra Civil. Una guerra que donava pas a 36 anys dedictadura franquista. Avui, al programa A Primera Hora de Ràdio Estel hemparlat sobre aquesta efemèride amb un gran expert sobre la matèria com ésl’historiador Josep Maria Solé.

Tres anys de guerra donen per a molt d’estudi, per bé quemolta gent té la sensació que és una de les èpoques més estudiades de lahistòria espanyola. “De la Guerra Civil espanyola se n’ha estudiat moltíssim,en comparació amb altres accidents històrics. S’ha estudiat més la Guerra Civilespanyola que no pas la Segona Guerra Mundial. Tot i que encara hi ha moltstemes per estudiar”, ha dit Josep Maria Solé.

D’altra banda, segons Solé avui dia hi ha fets que encara elsorprenen de la història de la Guerra Civil. “Molts historiadors, de més renomdel món, asseguren que mai s’ha produït en la història de la humanitat unaguerra amb característiques similars a la revolució que es va viure a Catalunya.Hi ha molts aspectes d’aquesta revolució que encara no han estat motiud’estudi: biografies, actituds, comportaments, etc. Encara hi ha molts arxiusque s’han d’analitzar, però de moment no s’hi té accés perquè hi posenentrebancs els organismes que els tenen, centres que no són oficials, sinóentitats privades”.

L’historiador català també ha parlat a Ràdio Estel de lallei de Memòria Històrica. “La llei de Memòria Històrica de Rodríguez Zapateroés va quedar a mig fer. Es tracta d’una llei que condemna la dictadura sensecap mena de característica. L’equilibri del que va passar i respectar lamemòria de tothom, de vegades és complicat de fer. Per això, l’esforç que s’hafet a Catalunya és molt més profund que el que s’ha fet a la resta de l’Estatespanyol. Catalunya com a poble sí que perd totalment la guerra, tant culturalcom a identitàriament. Es va fer un genocidi cultural”.

De les declaracions de Josep Bou, el candidat del PP al'alcaldia de Barcelona, d’aquesta setmana sobre la placa de Via Laietanaassegurant que "és una història que no interessa a ningú", Solé haassegurat “que cal defensar la cultura. Les paraules que són fora de lloc ésmillor no tenir-les en compte.”

Possem sobre la taula les novetats judicials
Com cada dimecres amb el jurista Eulogi Broto em comentat les novetats del judici del Proces i els demes temas de l'actualitat més judicial.
Recorda i torna a gaudir del programa AQUÍ

Més actualitat

SOCIETAT

La Fundació Josep Carreras, salvavides del Manel davant la crisi d'habitatge

La Fundació ha ajudat al pacient a trobar una llar temporal a causa del trasllat de la seva dona i cuidadora

22 maig 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Obeses: "Els paradigmes són per trencar-se i per confrontar-s'hi"

Obeses

Parlem amb Arnau Tordera i Jaume Coll, membres del grup Obeses, sobre 'Diàstole', el segon volum que completa 'l’Ai al Cor', el seu sisè disc

22 maig 2026

Redacció

ESGLÉSIA

ESGLÉSIA CATALUNYA

ESGLÉSIA ESPANYA

ESGLÉSIA MÓN

PAPA LLEÓ

RELIGIÓ

ÚLTIMA HORA | Viatge apostòlic del papa Lleó XIV a Catalunya

Des de Ràdio Estel us oferim la informació més rellevant del viatge apostòlic de Lleó XIV a Catalunya amb entrevistes als protagonistes

22 maig 2026

Redacció