En directe

El Matí a Ràdio Estel

MEDI AMBIENT

"Estem patint l'herència de dècades d’abandonament rural"

Guillem Canaleta, tècnic d’incendis forestals de l’àrea de Paisatges i Societats Resilients de la Fundació Pau Costa, analitza la situació actual d'incendis forestals i proposa solucions

9 juliol 2025

Redacció

Comparteix

Aquest estiu ja estem vivint grans incendis forestals que posen de manifest la vulnerabilitat del nostre territori. Guillem Canaleta, tècnic d’incendis forestals de l’àrea de Paisatges i Societats Resilients de la Fundació Pau Costa, explica que per entendre aquests focs cal mirar més enllà de la temporada. “Tenim dues escales: la campanya d’incendis de l’estiu i l’herència de dècades d’abandonament rural”, apunta.

Tot i les pluges de primavera, que poden donar una falsa sensació de seguretat, la realitat és ben diferent. “Que plogui fa créixer l’herba, i quan enllacem setmanes de calor, aquest cultiu herbaci es torna perfecte per cremar i conduir els incendis”, diu Canaleta. Si hi sumem tempestes amb llamps i vents erràtics, tenim tots els ingredients perquè el foc s’escampi ràpidament.

Per evitar que els incendis superin la capacitat d’extinció, Canaleta defensa recuperar una bona gestió del territori. “No hem d’inventar res de nou: agricultura, ramaderia, conreus herbacis i cremes prescrites poden prevenir i reduir combustible”. També recorda la importància de donar suport al sector rural, consumir productes de proximitat i reactivar la bioeconomia perquè “el bosc i el paisatge tornin a tenir valor”.

Encara hi som a temps, assegura Canaleta: “Som una societat amb capacitat d’actuar. Podem facilitar que el sector rural sigui més fort i fomentar la cultura del risc a les escoles i instituts. Així tindrem un territori més resilient davant dels incendis”.

Parlem amb Guillem Canaleta

0:00 / 0:00

Més actualitat

SOCIETAT

Un món de pantalles: "Hem de protegir els nostres fills"

La pediatra especialista María Angustias Salmerón destaca que cal observar què deixem de fer quan no estem amb pantalles

13 novembre 2025

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

Pep Morella: "La història d’aquest país no es pot escriure sense la dels ateneus"

Pep Morella

Parlem amb Pep Morella, president de la Federació d’Ateneus de Catalunya, sobre els 40 anys de feina per enfortir el teixit cultural del país

13 novembre 2025

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Héctor Tejedo: "El jazz és el gènere que representa la improvisació"

Parlem amb Héctor Tejedo sobre el seu disc 'The Single Petal of a Rose', on ret homenatge a l’univers de Duke Ellington

12 novembre 2025

Redacció