En directe

Fórmula Estel

ESGLÉSIA MÓN

Ha mort Adolfo Nicolás, l'anterior general dels jesuïtes

Adolfo Nicolás, jesuïta espanyol que va ser superior general de la Companyia de Jesús entre els anys 2008 i 2016, ha mort aquest dimecres a…

20 maig 2020

Redacció

Comparteix
Adolfo Nicolás, jesuïta espanyol que va ser superior general de la Companyia de Jesús entre els anys 2008 i 2016, ha mort aquest dimecres a Tòquio (Japó) als 84 anys, després d'una llarga malaltia. Va néixer a Villamuriel de Cerrato (Palència) el 1936, i va entrar al noviciat del jesuïtes d’Aranjuez el 1953. Amb 24 anys, ja va ser destinat al Japó. Des d’aquell moment fins a la seva elecció com a general el 2008, va treballar a l’Àsia, sobretot al Japó i les Filipines, en diversos càrrecs, entre ells el de provincial de la zona durant la dècada dels 90 i el de moderador dels Provincials Jesuïtes de l’Àsia Oriental i Oceania. També havia treballat amb població immigrants i desfavorida a la capital nipona.
El 2008, després de la renúncia de Peter-Hans Kolvenbach, Nicolás va ser elegit per la Congregació General 35 nou superior general dels jesuïtes. Dins el seu mandat, va aportar el seu coneixement i la seva sensibilitat per les cultures orientals, des de l’espiritualitat en diàleg amb altres religions, i va reafirmar el compromís prioritari per la promoció de la justícia i la reconciliació. Al llarg d’aquests anys, va liderar un treball d’intensa reestructuració de les províncies jesuítiques europees i americanes i, sobretot, va insistir repetidament en la necessitat de combatre la superficialitat, treballant des de la profunditat i la creativitat.
Al llarg del seu govern al capdavant de la Companyia, Adolfo Nicolás va animar els jesuïtes a redescobrir la dimensió universal de l'orde i a impulsar la col·laboració amb altres, creients o no. Alguns dels accents del seu generalat van ser el treball en favor dels més desfavorits, l’ecologia, la reconciliació i el treball per la pau com a principis irrenunciables, així com l’educació dels joves. El 2014, a l’edat de 78 anys, va anunciar la seva voluntat de presentar la renúncia, i ho va fer davant la Congregació General 36, celebrada a Roma el 2016. Després va tornar a Àsia, primer a les Filipines i després al Japó, on ha residit fins ara.

Se l’ha definit com un home marcat per la seva llarga trajectòria a l’Àsia i el contacte amb la cultura i les religions orientals: ecumènic, compromès amb el diàleg interreligiós i entre cultures. De la seva personalitat, s’ha reconegut sempre la seva gran obertura, senzillesa i intel·ligència.

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Jordi Sales i Esther Barcelona: "Les llegendes també defineixen qui som com a país"

Jordi Sales i Esther Barcelona

Parlem amb Jordi Sales i Esther Barcelona, impulsors del projecte Unitat de Llegenda, sobre el seu llibre 'Mites i llegendes catalans'

2 juliol 2026

Redacció

ESPORTS

SOCIETAT

El Tour a Barcelona: entre l'atracció mundial i les contradiccions per la despesa

Catalunya viu les tres primeres etapes de la cursa ciclista més important del món

2 juliol 2026

Redacció

SANITAT

El SIRT7: La proteïna clau per protegir el cromosoma X de l'envelliment

Un equip de l'Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras ha descobert que la proteïna SIRT7 és clau per protegir el cromosoma X

2 juliol 2026

Redacció