En directe

Fórmula Estel

ESGLÉSIA MÓN

Ha mort Adolfo Nicolás, l'anterior general dels jesuïtes

Adolfo Nicolás, jesuïta espanyol que va ser superior general de la Companyia de Jesús entre els anys 2008 i 2016, ha mort aquest dimecres a…

20 maig 2020

Redacció

Comparteix
Adolfo Nicolás, jesuïta espanyol que va ser superior general de la Companyia de Jesús entre els anys 2008 i 2016, ha mort aquest dimecres a Tòquio (Japó) als 84 anys, després d'una llarga malaltia. Va néixer a Villamuriel de Cerrato (Palència) el 1936, i va entrar al noviciat del jesuïtes d’Aranjuez el 1953. Amb 24 anys, ja va ser destinat al Japó. Des d’aquell moment fins a la seva elecció com a general el 2008, va treballar a l’Àsia, sobretot al Japó i les Filipines, en diversos càrrecs, entre ells el de provincial de la zona durant la dècada dels 90 i el de moderador dels Provincials Jesuïtes de l’Àsia Oriental i Oceania. També havia treballat amb població immigrants i desfavorida a la capital nipona.
El 2008, després de la renúncia de Peter-Hans Kolvenbach, Nicolás va ser elegit per la Congregació General 35 nou superior general dels jesuïtes. Dins el seu mandat, va aportar el seu coneixement i la seva sensibilitat per les cultures orientals, des de l’espiritualitat en diàleg amb altres religions, i va reafirmar el compromís prioritari per la promoció de la justícia i la reconciliació. Al llarg d’aquests anys, va liderar un treball d’intensa reestructuració de les províncies jesuítiques europees i americanes i, sobretot, va insistir repetidament en la necessitat de combatre la superficialitat, treballant des de la profunditat i la creativitat.
Al llarg del seu govern al capdavant de la Companyia, Adolfo Nicolás va animar els jesuïtes a redescobrir la dimensió universal de l'orde i a impulsar la col·laboració amb altres, creients o no. Alguns dels accents del seu generalat van ser el treball en favor dels més desfavorits, l’ecologia, la reconciliació i el treball per la pau com a principis irrenunciables, així com l’educació dels joves. El 2014, a l’edat de 78 anys, va anunciar la seva voluntat de presentar la renúncia, i ho va fer davant la Congregació General 36, celebrada a Roma el 2016. Després va tornar a Àsia, primer a les Filipines i després al Japó, on ha residit fins ara.

Se l’ha definit com un home marcat per la seva llarga trajectòria a l’Àsia i el contacte amb la cultura i les religions orientals: ecumènic, compromès amb el diàleg interreligiós i entre cultures. De la seva personalitat, s’ha reconegut sempre la seva gran obertura, senzillesa i intel·ligència.

Més actualitat

ESGLÉSIA MÓN

Cristóbal López: "És immoral que alguns polítics que es declaren catòlics vegin els musulmans com uns enemics"

El cardenal i arquebisbe de Rabat diu a Ràdio Estel que la imatge de pastors evangèlics pregant amb Donald Trump és "un atemptat contra la nostra fe"

13 març 2026

Ignasi Miranda

CULTURA

ENTREVISTES

Pau Roca i Carmen Marfà: "És impossible que una obra de teatre faci molta por"

L'actor i la dramaturga de 'La presència' exposen la combinació entre la comèdia i el terror de l'obra

13 març 2026

Redacció

SOCIETAT

Núria Sastre, advocada: "El règim tancat és contraindicat per a les persones que pateixen de salut mental, mai milloraran a la presó"

L'advocada apunta que hi hauria d'haver un informe previ de cada persona jutjada per detectar si és adient el seu internament a la presó

13 març 2026

Redacció