En directe

Vespres

ESGLÉSIA

SOCIETAT

"Ha sigut un miracle": L'orgue més antic de la cristiandat torna a sonar després de 800 anys

El musicòleg i organista David Catalunya està desenvolupant un projecte per a reconstruïr l'orgue i replicar el so original

Publicat: 26/09/2025 11:16 Actualitzat: 18/01/2026 21:02 per Redacció

Comparteix

Construït al segle XI a França i traslladat a la basílica de la Nativitat a Betlem, l'orgue més antic de la cristiandat ha tornat a sonar 800 anys després de ser enterrat. Aquest fet ha sigut gràcies al doctor en musicologia i organista David Catalunya, que va iniciar el projecte el 2019. "Em van presentar dues caixes de fusta amb tot de tubs sense catalogar", ha comentat a El Matí a Ràdio Estel.

Un cop presentades les caixes, van fer algunes rèpliques dels tubs i aquest maig van viatjar a Jerusalem per provar els originals. Per sorpresa, aquests van començar a sonar. "Ens va semblar un miracle que un material de mil anys segueixi parlant com si hagués sigut fabricat ahir", destaca. Aquest fet els ha permès poder comparar el so de les rèpliques i les originals per poder reconstruir l'orgue i que soni idèntic. El repte és majúscul, ja que aquest orgue consta de 342 tubs, dels quals per a cada nota en sonen 18 alhora.

El musicòleg destaca que la preservació ha sigut possible gràcies a la cura amb què es va soterrar, el material de coure i les condicions climàtiques del lloc.

Recupera l'entrevista

Entrevista a David Catalunya

0:00 / 0:00

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Àngel Miret: "La majoria de nosaltres som àngels i dimonis alhora"

Àngel Miret

Parlem amb l'advocat Àngel Miret sobre la seva segona novel·la, titulada 'La rebel·lió de l’àngel guardià'

9 octubre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias, 

ENTREVISTES

ESPORTS

LLIBRES

Josep Maria Deu: "Puyal va crear una escola catalana de retransmissió"

Josep Maria Deu

Parlem amb Josep Maria Deu, autor d''El Factor Puyal', sobre una de les figures més cabdals de la retransmissió radiofònica dels partits del Barça

8 octubre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias, 

ENTREVISTES

ESGLÉSIA

PAPA LLEÓ

Jordi Pacheco i Xavier Pete: "Lleó XIV sempre ha volgut que l'Església sigui companya de camí"

Els periodistes de l'Agència Flama repassen les 36 hores de Lleó XIV a Catalunya en el llibre 'Entre Gaudí i el cel'

8 octubre 2026

Carme Munté,