En directe

Fórmula Estel

SOCIETAT

Joan Delort acusa Carlos Mazón de ser “un Pinotxo amb potes” 

El recent jubilat director dels Bombers diu que la gestió de la Dana al País Valencià va ser “un desastre” i que les morts eren “evitables” i ha acusat “d’incompetència” el govern de la Generalitat Valenciana

9 gener 2025

Redacció

Comparteix
Joan Delort

Joan Delort ho ha sigut tot a la conselleria d’Interior. Director dels Bombers, del Servei Català de Trànsit, de Protecció Civil i del 112. Hi va arribar el 1997 com a subdirector general de Coordinació de les Policies Locals i, durant els dos tripartits, va ser secretari de Seguretat Pública sota les ordres dels consellers Montserrat Tura i Joan Saura. Tres dècades de servei públic que li donen una experiència i una visió que cal tenir en compte. 

Sobre la gestió dels aiguats i les inundacions que van assolar l’horta sud del País Valencià el passat octubre, Delort afirma que “va ser un desastre” perquè centenars de ciutadans van perdre la vida de manera “evitable” i que es van morir “per incompetència política i professional”. L’exdirector general dels Bombers titlla el president Mazón de “Pinotxo amb potes” i lamenta que una de les primeres decisions que va prendre el PP pel pacte amb Vox va ser l'eliminació d’òrgans de coordinació i alerta d’emergències. Delort ha afirmat que aquesta va ser la “primera gran pífia”.

“Tot plegat es va fer molt malament” ha afegit l’exresponsable d’emergències, perquè “no es pot evitar que plogui, però sí disminuir l’exposició al risc” de la ciutadania, cosa que hauria evitat moltes morts. Delort ha sigut molt crític amb tota la gestió que ha fet el govern de la Generalitat Valenciana de l'emergència i de la reconstrucció i creu que les conseqüències no haurien estat tan greus amb l’anterior govern, liderat pel socialista Ximo Puig i amb Compromís i Podem. 

Control de fronteres

Preguntat sobre el traspàs de les competències de control de ports i aeroports a la policia catalana, Joan Delort ha defensat que els Mossos d’Esquadra podrien assumir el control de les fronteres de Catalunya, dels ports o dels aeroports. L’exresponsable dels Mossos ho resumeix així: “Tu dona’m els policies i jo et faré la feina.” Això sí, recorda que sovint “hi ha resistència a arribar a un pacte, a un acord” que permeti que la policia catalana assumeixi aquestes competències que ara tenen la Policia Nacional o la Guàrdia Civil. En aquest sentit, Delort posa d’exemple els casos d’estats federals com Canadà, els Estats Units o Alemanya. 

Persecució injusta al Major Trapero

“Tot el que es va fer amb els Mossos el 2017, com se’ls va fer jugar, va ser un moment dur.” En l’entrevista al programa El Matí a Ràdio Estel, Joan Delort ha sigut molt crític amb l’aplicació de l’article 155 i les investigacions i judicis que van perseguir el Major Josep Lluís Trapero. L’exsecretari de Seguretat Pública ha dit que van voler “crucificar injustament” l’exmàxim responsable dels Mossos. “No té nom el que li van fer” a Trapero, ha asseverat Delort. I afegeix que “la seguretat vol tranquil·litat i estabilitat” i “és un desastre” que des del 2011 cap conseller hagi durat més de dos anys, de mitjana. 

Escolta l'entrevista a Joan Delort

0:00 / 0:00

Més actualitat

POLÍTICA

Els comuns s'aixecaran de la taula de negociació si l'1 de febrer no hi ha règim sancionador de lloguers 

taula de negociació dels pressupostos

La presidenta dels Comuns al Parlament recorda que el règim sancionador “no necessita l’aprovació dels pressupostos de la Generalitat”

15 gener 2025

Redacció

POLÍTICA

Non Casadevall: “Salvador Illa fa balanç de cent dies de govern en quatre pàgines de DIN A4” 

govern de Salvador Illa

El secretari general de la CUP ha confirmat que el partit manté “de moment” l’esmena a la totalitat als pressupostos de la Generalitat

14 gener 2025

Redacció

SALUT MENTAL

SANITAT

“No hauríem de medicalitzar amb pastilles la majoria dels grans problemes de la vida” 

més antidepressius prescriu

El doctor Jordi Mestres, vocal Junta de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC), alerta que Espanya és un dels països de la Unió Europea que més antidepressius prescriu

13 gener 2025

Redacció