En directe

Fórmula Estel

RÀDIO ESTEL

Josep Maria Carbonell diu que el govern espanyol puja l´IVA perquè no pot controlar el sector

El president de la Fundació Joan Maragall, Josep Maria Carbonell, ha dit aquest dijous al matí que ''el govern espanyol, amb l’augment de l’IVA cultural al 21…

24 octubre 2013

Redacció

Comparteix

El president de la Fundació Joan Maragall, Josep Maria Carbonell, ha dit aquest dijous al matí que ''el govern espanyol, amb l’augment de l’IVA cultural al 21 per cent, no ha volgut precisament recaptar més diners'', sinó sobretot fer mal a un sector ''que és l’únic que no ha pogut controlar''. En el Mirador de l’actualitat, dins el programa El primer cafè de Ràdio Estel, Carbonell ha recordat que “la cultura és molt més que un producte de consum, ja que forma part de l’essència i la personalitat de la societat”. En la mateixa línia s’ha pronunciat un altre dels participants en el debat, el lingüista i president de l’associació Llengua Nacional  Ramon Sangles, que ha definit la cultura com “l’ànima de la societat i del país”
El col·loqui, dedicat sobretot a l’impacte de l’IVA cultural del 21 per cent sobre totes les manifestacions culturals, també ha comptat amb la participació de la directora de l’Acadèmia de Cinema Català, Montse Majench, i amb el cap de Relacions Institucionals de l’empresa de gestió cultural Clipper’s, Miquel Fernández. Majench ha qualificat de ''gran èxit'' la Festa del cinema que s’ha fet aquests dies arreu d’Espanya, i ha destacat que ''el cinema és un reflex molt important de la realitat social i de la vida de tothom'', alhora que ha denunciat que ''a Espanya s’hagin de fer pel·lícules amb pressupostos molt més baixos en relació amb altres països europeus''. Per la seva banda, Miquel Fernández ha lamentat que ''s’estiguin perdent tants llocs de treball per l’augment de l’IVA'', però s’ha mostrat confiat que ''el govern espanyol l’abaixi aviat''.

Però no tot han estat visions negatives. Ramon Sangles ha recordat que ''els agents i les entitats culturals, incloent-hi el seu sector, que és el dels llibres, estan fent una gran feina de dinamització i reactivació, més enllà del govern de torn''. Josep Maria Carbonell ha dit que ''situacions com la que vivim ara també tenen un efecte positiu, en el sentit que tots els sectors de la cultura, amb les persones que hi ha a dins, estan més fortes i poden treballar amb més eficàcia''.

D’altra banda, Carbonell ha presentat la feina de la Fundació Joan Maragall, que presideix, com ''un pont permanent entre la fe i la cultura''. També ha recordat que l’entitat celebra aquest curs el seu 25è aniversari. ''Aquest dijous, a més, comença un curs sobre la relació de la cultura amb tots els àmbits de la societat, i anem seguint malgrat les dificultats del moment actual'', ha explicat Carbonell.

La cultura pateix la crisi econòmica en forma de menys consum i, com a conseqüència, menys producció i més atur, dins tota una oferta variada que de moment no remunta. A tota la situació conjuntural, cal afegir les conseqüències d’una mesura implantada ara fa poc més d’un any pel govern espanyol: la pujada de l’IVA, un increment que arriba al 21 per cent en tot el sector de la cultura. D’iniciatives per pal·liar aquesta difícil situació, no en falten. Una ben recent és la “festa del cinema”, que ha permès els ciutadans anar al cinema per només 2 euros amb 90 cèntims per sessió. Les federacions de productors, distribuïdors i cinemes espanyols, juntament amb l’Institut de Cinematografia i Arts Visuals, han aconseguit multiplicar per 10 l’assistència, de 49.000 a 495.000 espectadors, un èxit de públic en el que ha estat un autèntic revulsiu en temps difícils.

Més actualitat

SOCIETAT

La llei de nets tensiona el Govern estatal, amb el vot exterior en el punt de mira

Ana Sofía Cardenal, professora de la UOC, afirma que les protestes de PP i Vox sobre el vot exterior no tenen cap base

6 juliol 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

Carol i Marina Rodríguez Colás: "Som una societat brutalment classista i racista"

Les directores es tornen a ajuntar amb 'Hermanos' per posar sobre la taula la vida d'extraradi

6 juliol 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Ona Llibres: baula de la literatura catalana des del franquisme

Ona Llibres / Pepe Encinas

Parlem amb l'escriptora i directora de la llibreria, Iolanda Batallé, sobre els orígens del projecte i els sis anys a l'espai de Pau Claris

3 juliol 2026

Redacció