El programa El Mirador de l'actualitat ha estat aquest dimarts una àmplia entrevista a Enric Puig, secretari general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, emmarcada en aquest àmbit educatiu, que es troba en un moment molt important i alhora complicat 15 anys després de la constitució de la seva fundació. En el diàleg, també hi ha intervingut Salvador Aragonés, periodista i professor emèrit de la Universitat Internacional de Catalunya. Puig ha afirmat que “l’Escola Cristiana està expectant, ja que alguns moviments polítics de les darreres setmanes posen en dubte la Llei d’Educació de Catalunya”. També ha assegurat que “l’escola cristiana valora molt positivament la norma ara vigent a Catalunya, perquè reconeix que l’educació es presta als infants a través del model públic i també del concertat”.
En un altre moment, Puig ha remarcat que “la diversitat de models educatius és un motor que eleva el nivell educatiu de Catalunya”. El també jesuïta ha afegit, en la mateixa línia, que “la història ha anat configurant l’ensenyament a Catalunya, i ho ha fet de manera molt enriquidora”. D’altra banda, el secretari general de la Fundació Escola Cristiana ha destacat “la preocupació de l’Escola Cristiana per trobar punts d’encontre amb l’Administració Pública”, i ha apuntat que, “al final, la realitat s’imposa, i és un fet que una part important dels pares trien l’Escola Cristiana”. En referència als casos d’abús sexual, que també han afectat l’Escola Cristiana, ha declarat que “efectivament, això ha passat aquí i a molts llocs, i cal demanar perdó”, i ha destacat que, “en aquest sentit, s’han engegat protocols d’actuació i s’han implementat les mesures necessàries per a combatre aquests fets”.
Enric Puig ha subratllat igualment que hi ha alguns problemes relacionats amb l’educació que no es troben en el debat públic. En aquesta línia, ha subratllat “el descens de la natalitat, la manca de finançament del model concertat previst a la llei i l’abandonament escolar” com a claus per entendre la situació actual, en què no s'ha assolit la gratuïtat total a la concertada. A més, Puig també ha assegurat que “l’Escola Cristiana ha d’estar oberta a tothom, però sense perdre la seva identitat cristiana”. Així, ha conclòs que “escola cristiana no ha d’imposar la fe, però pot ser que un alumne es trobi amb Jesús” quan es troba en centres de la fundació.
L’escola cristiana es troba en un moment molt important i alhora complicat 15 anys després de la constitució de la seva fundació i 42 després de l’inici de l’entitat com a aglutinadora de centres vinculats a congregacions religioses i a altres institucions educatives catòliques. L’entitat aglutina ara mateix més de 400 col·legis i escolaritza 1 de cada 4 alumnes catalans en l’ensenyament obligatori i 2 de cada 3 en el conjunt de centres concertats. L’aportació d’aquesta gran obra, inspirada pel cardenal Narcís Jubany i iniciada operativament pel salesià Francesc Riu, continua tenint sentit en un moment en què algunes sensibilitats ideològiques pressionen per minimitzar el seu impacte social o perquè no tinguin suport econòmic públic. En altres paraules, alguns concerts educatius podrien desaparèixer.
La situació de l’educació a Catalunya en un moment en què l’Escola Cristiana vol ser també capdavantera d’un nou model que garanteixi la gratuïtat en un futur per als centres concertats, actualment no prou ben finançats per l’administració encara que compleixen les normes d’admissió, d’itineraris i altres requisits. En el fons de tot plegat, l’Escola Cristiana fa un servei impagable no només a l’educació com a sistema a Catalunya, sinó sobretot a la llibertat de les famílies a l’hora de triar model educatiu, com també d’iniciativa social per a la creació de centres. Avui l’Escola Cristiana es reivindica entre la necessitat d’enfortir la seva identitat catòlica i la seva coexistència amb la diversitat, sovint en forma d’allunyament o indiferència religiosa de moltes famílies que, en canvi, valoren el model cristià.