En directe

El rosari

HABITATGE

SOCIETAT

La Generalitat impulsa un grup d'experts per prohibir les compres d'habitatge especulatives

El director del grup d'habitatge de l'Institut de Recerca Urbana de Barcelona, Jaime Palomera, exposa la proposta per limitar la compra a persones que hi visquin

27 novembre 2025

Redacció

Comparteix

La dificultat per accedir al mercat de l'habitatge s'ha consolidat com la principal preocupació de la societat catalana. D'aquesta manera, la Generalitat ha impulsat una àrea específica de l’Institut de Recerca Urbana de Barcelona, format per quatre experts independents, per analitzar la viabilitat de la prohibició de les compres especulatives. El grup ha fet una proposta que limita la compra d'habitatge a persones que demostrin que viuran allà, segons explica el seu director, Jaime Palomera.

En una entrevista a El Matí a Ràdio Estel ha detallat que la mesura també té algunes excepcions: així, es permet a un inversor comprar un edifici si es destina a habitatges residencials, comprar un pis per a un familiar si es demostra que s'hi empadronen i la compra d'un pis com a segona residència. Palomera manifesta que aquestes mesures es posen sobre la taula després d'observar com en els darrers anys la majoria dels pisos s'han venut en metàl·lic com a producte d'inversió. "S'està expulsant del mercat famílies que no poden competir amb els inversors", reitera.

D'altra banda, ha explicat que aquestes normes s'haurien d'aprovar al Parlament, però que serien els ajuntaments els qui les haurien d'aplicar. Alhora, ha reprovat que moltes d'aquestes acabin al Tribunal Constitucional, encara que ha recordat que "l'article 33 diu que la propietat privada està delimitada a la seva funció social, és a dir que no implica el dret a especular". Palomera, però, subratlla que "l'administració ha de vetllar per la cohesió social i ara s'està provocant que barris i pobles es vagin buidant de veïns".

D'aquesta manera, el grup s'ha emmirallat amb la proposta que els Països Baixos va impulsar el 2022, on hi ha hagut un descens de la compra d'inversors i un augment de famílies que es compren amb el seu primer habitatge en una ciutat com Rotterdam, segons assegura Palomera.

Recupera l'entrevista

Entrevista a Jaime Palomera

0:00 / 0:00

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Mia Sala-Patau i Soribah Ceesay: "Hi ha un nínxol de gent jove que apostem per les arts en viu"

Mia Sala-Patau i Soribah Ceesay

Parlem amb els actors Mia Sala-Patau i Soribah Ceesay sobre 'La mà', una obra de Martin McDonagh dirigida per Pau Carrió

4 desembre 2025

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

TEATRE

Xavi Duch i Carme Milán: "Vinguin els espectadors que vinguin sempre s’ha d’anar a mort"

Xavi Duch i Carme Milán

Parlem amb els intèrprets Xavi Duch i Carme Milán sobre la tornada del musical 'El Petit Príncep' al Paral·lel 62

3 desembre 2025

Redacció

SOCIETAT

Arrels Fundació reclama un abordatge "ampli i transversal" del sensellarisme

La Fundació realitza aquest dimecres un recompte nocturn de persones en situació sense llar per tenir una xifra acurada

3 desembre 2025

Redacció