En directe

Fórmula Estel

SOCIETAT

"La llarga presó de Sandro Rosell no és només culpa de Lamela"

Lluís Batlló, advocat penalista, Núria Sastre, presidenta del Grup de Juristes Roda Ventura i membre de la Junta de Justícia i Pau, i Toni Pîcó,…

3 maig 2019

@IgnasiMiranda

Comparteix
Lluís Batlló, advocat penalista, Núria Sastre, presidenta del Grup de Juristes Roda Ventura i membre de la Junta de Justícia i Pau, i Toni Pîcó, advocat i exdiputat al Congrés, han parlat aquest divendres, des del programa El Mirador de l'actualitat, de la necessària reflexió social, política i en el món del dret sobre l’estat actual de la Justícia a Espanya, sobretot arran del cas de Sandro Rosell, absolt ara fa uns dies després de gairebé dos anys en presó preventiva. Batlló ha recordat que "la presó preventiva és una mesura cautelar necessària en algunes circumstàncies concretes, contemplada en tres raons: el perill de reiteració delictiva en casos d'alarma social, el perill de destrucció de proves i el risc de fuga". En aquesta línia, ha apuntat que "cal ser molt curós davant l'empresonament abans de judici, que ha de ser l'última ratio, perquè hi ha alternatives com ara l'arrest domiciliari o l'obligació de presentar-se quinzenalment davant del jutge". L'advocat penalista ha dit també que, en el cas de Sandro Rosell, "es pot anar ara contra l'Estat per responsabilitat patrimonial, però no pas contra la jutge Carmen Lamela, perquè no ha prevaricat". Igualment ha afegit que "la llarga presó de Sandro Rosell no és només culpa de Lamela, perquè la fiscalia havia demanat aquest empresonament i, a més, la Sala d'Apelacions de l'Audiència Nacional havia ratificat la mesura".
Toni Picó ha assegurat que "és difícil d'entendre que una persona estigui mesos a la presó i després quedi absolt". Ha recordat que "la presó provisional ha de ser objectivament necessària, s'ha d'aplicar quan no existeixin altres mesures menys gravoses i s'ha d'aplicar tenint en compte la repercussió de la mesura en l'encausat, les seves circumstàncies personals i el fet objecte de les actuacions judicials que es duguin a terme". En aquesta línia, l'exdiputat ha dit que "no estem parlant d'un problema legislatiu o de llei, sinó d'aplicació de la mesura, que hauria de ser, en el cas de la privació de llibertat, l'últim recurs". Núria Sastre ha assegurat que "la majoria dels jutges són persones molt aplicades i preparades, però de vegades els falta atreviment i caràcter per impartir justícia". Sobre el cas de Sandro Rosell, ha lamentat que "ha predominat la por a equivocar-se o al que pensi la gent", i ha comentat que "es deixa portar per la massa que, en calent, demana de seguida presó". Picó ha conclòs que "el bé més preuat és la llibertat de la persona, que cal preservar encara que hi hagi un risc d'equivocació o l'acusat es pugui escapar".

Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest divendres 3 de maig.

Tot i el recurs anunciat per la Fiscalia, el que ha passat aquests últims dos anys destapa, entre altres problemes, un ús excessiu de la presó preventiva durant la instrucció en la dinàmica processal. L’entorn de l’expresident del Barça i dels altres absolts, per blanqueig de capital i organització criminal, responsabilitzen del desenllaç la jutge instructora de l’Audiència Nacional Carmen Lamela. Mentrestant, creixen les crítiques a la presó preventiva, a partir de la idea que no és un instrument eficaç ni moralment vàlid per fer justícia.

Més actualitat

ESGLÉSIA

Antoni Gaudí ha estat declarat venerable

Per primera vegada l'Església proposa Gaudí com a exemple de vida cristiana, i declara així que la seva santedat és acceptada

16 abril 2025

Redaccció

ACTUALITAT

CATALUNYA CRISTIANA

ESGLÉSIA

ESGLÉSIA CATALUNYA

LITÚRGIA

RELIGIÓ

SOCIETAT

Ràdio Estel es bolca amb una programació especial per Setmana Santa

La programació especial de Ràdio Estel per Setmana Santa

L'emissora emetrà les diferents litúrgies i actes de pietat que se celebren al llarg de la Setmana Santa

11 abril 2025

Redacció

ACTUALITAT

INTERNACIONAL

Sense categoria

Enrique Durán, sobre la possible causa de l’accident d’helicòpter a Nova York: “Podria ser una falta de manteniment o un component en mal estat”  

El mecànic expert en helicòpters ha deixat clar que caldrà esperar a la investigació final, però que “no és habitual” que l'hèlix se separi de la nau en ple vol

11 abril 2025

Redacció