En directe

Sense distància

PROGRAMES

"La mentida sempre serà més seductora que la realitat"

Avui a A Primera Hora hem parlat de fake news. Ens ha visitat el periodista Joan Julibert, que ha presentat el seu nou llibre, "El…

28 novembre 2018

@OscarLlena

Comparteix

Avui a A Primera Hora hem parlat de fake news. Ens ha visitat el periodista Joan Julibert, que ha presentat el seu nou llibre, "El Poder de la Mentida".


El periodista ha explicat què són realment les fake news: "És el concepte modern de la mentida de tota la vida. És un concepte que sorgeix a partir de les xarxes socials i de la seva capacitat d'expansió. La construcció de la realitat s'ha fet tota la vida". En aquest sentit, Julibert ha destacat que: "Les fake news tenen moltes variants, com la mentida. També cal definir què és una mentida, que la podriem definir com una realitat distorsionada, construïda. Continuament tenim la necessitat de generar relats a partir dels estímuls que generen les noves plataformes".

Julibert ha destacat també que: "Internet té una gran capacitat d'estar difonent estímuls continuament. Ara les xarxes et venen a buscar per oferir-te informació, no ets tú qui les busques a elles." L'autor ha parlat sobre el paper de l'usuari en la difusió de les fake news: "A l'usuari se'l busca especialment perquè sigui partícep. Les xarxes ens permeten buscar-nos de manera individual, personalitzada, i això genera empatía entre usuaris, l'usuari es fa corresponsable." 

Finalment el periodista ha destacat: "La mentida sempre serà més seductora que la realitat. La pròpia versió del que passa ja és per sí mateixa una mentida. La veritat en sí no té capacitat racional. La mentida està pensada per seduir, per informar i per atraure. Les fake news interessen a tothom qui les construeix".
Cas Abengoa

Aquest dimecres també ens hem fet ressò de la multa de 30.000 € al ministre Josep Borrell pel cas Abengoa. N'hem parlat amb l'advocat Joan Contijoch.
Contijoch ha parlat sobre el cas Abengoa: "Fa referència de l'ús confidencial del ministre Borrell per recomanar a la seva exdona de vendre les accions d'Abengoa, dos dies abans que és fes públic el preconcurs de l'empresa. Estem parlant d'una infracció de l'ús d'informació confidencial relativa al mercat de valors". 

L'advocat ha valorat la multa a Borrell: "Els mitjans de comunicació han estat molt punyents. Borrell no ha recorregut a la sanció. És evident que la seva dona va vendre les accions abans que Abengoa entrés en situació de preconcurs. És completament sancionable. La multa a la que s'exposa és el doble del benefici obtingut", ha destacat. Contijoch ha afegit que: "Possiblement la informació confidencial la va utilitzar perquè la seva dona vengués els valors. Per una qüestió estètica hauria de dimitir".

Pots escoltar A Primera Hora






Més actualitat

ECONOMIA I FINANCES

Comissions Obreres denuncia que les condicions dels treballadors del MWC "no són del segle XXI"

El sindicat assegura que al Mobile World Congress "no tot són flors i violes" i que els treballadors en pateixen les conseqüències

2 març 2026

Redacció

ESGLÉSIA

ESGLÉSIA CATALUNYA

VATICÀ

Lleó XIV convida els seminaristes catalans a obrir-se a la presència de Déu

Els seminaristes han pogut compartir una audiència pública amb el Pontífex al Vaticà

2 març 2026

Redacció

HABITATGE

Confederació Sindical d’Habitatge: "Vivim en un sistema en què és impossible tenir un sostre digne"

Marta Espriu, portaveu de l'entitat, alerta que la negativa a l'escut social pot reactivar el procés de desnonament a 13.000 famílies catalanes

27 febrer 2026

Redacció