En directe

Fórmula Estel

PROGRAMES

"La mentida sempre serà més seductora que la realitat"

Avui a A Primera Hora hem parlat de fake news. Ens ha visitat el periodista Joan Julibert, que ha presentat el seu nou llibre, "El…

28 novembre 2018

@OscarLlena

Comparteix

Avui a A Primera Hora hem parlat de fake news. Ens ha visitat el periodista Joan Julibert, que ha presentat el seu nou llibre, "El Poder de la Mentida".


El periodista ha explicat què són realment les fake news: "És el concepte modern de la mentida de tota la vida. És un concepte que sorgeix a partir de les xarxes socials i de la seva capacitat d'expansió. La construcció de la realitat s'ha fet tota la vida". En aquest sentit, Julibert ha destacat que: "Les fake news tenen moltes variants, com la mentida. També cal definir què és una mentida, que la podriem definir com una realitat distorsionada, construïda. Continuament tenim la necessitat de generar relats a partir dels estímuls que generen les noves plataformes".

Julibert ha destacat també que: "Internet té una gran capacitat d'estar difonent estímuls continuament. Ara les xarxes et venen a buscar per oferir-te informació, no ets tú qui les busques a elles." L'autor ha parlat sobre el paper de l'usuari en la difusió de les fake news: "A l'usuari se'l busca especialment perquè sigui partícep. Les xarxes ens permeten buscar-nos de manera individual, personalitzada, i això genera empatía entre usuaris, l'usuari es fa corresponsable." 

Finalment el periodista ha destacat: "La mentida sempre serà més seductora que la realitat. La pròpia versió del que passa ja és per sí mateixa una mentida. La veritat en sí no té capacitat racional. La mentida està pensada per seduir, per informar i per atraure. Les fake news interessen a tothom qui les construeix".
Cas Abengoa

Aquest dimecres també ens hem fet ressò de la multa de 30.000 € al ministre Josep Borrell pel cas Abengoa. N'hem parlat amb l'advocat Joan Contijoch.
Contijoch ha parlat sobre el cas Abengoa: "Fa referència de l'ús confidencial del ministre Borrell per recomanar a la seva exdona de vendre les accions d'Abengoa, dos dies abans que és fes públic el preconcurs de l'empresa. Estem parlant d'una infracció de l'ús d'informació confidencial relativa al mercat de valors". 

L'advocat ha valorat la multa a Borrell: "Els mitjans de comunicació han estat molt punyents. Borrell no ha recorregut a la sanció. És evident que la seva dona va vendre les accions abans que Abengoa entrés en situació de preconcurs. És completament sancionable. La multa a la que s'exposa és el doble del benefici obtingut", ha destacat. Contijoch ha afegit que: "Possiblement la informació confidencial la va utilitzar perquè la seva dona vengués els valors. Per una qüestió estètica hauria de dimitir".

Pots escoltar A Primera Hora






Més actualitat

MEDICINA

"Els nostres ulls no estan preparats pel canvi digital que ha fet la societat"

El 62% dels adolescents reconeix veure-hi malament

6 de cada 10 joves catalans afirmen no veure-hi bé i l'Associació Visión y Vida alerta: està avançant l'edat d'aparició de vista cansada

1 desembre 2023

Redacció

ABUSOS SEXUALS

"Podria ser que estiguéssim només en la pell del fenomen i que aflorin més casos"

assetjament sexual a les universitats

El conseller d’Universitats, Joaquim Nadal, no descarta que es facin públics més casos d'abús als centres universitaris

30 novembre 2023

Redacció

Sense categoria

Greenpeace: "Els Acords de París no s'estan complint"

COP28 | Getty Images

L'ONG participa en la cimera pel clima COP28 que comença avui a Dubai. Segons la seva portaveu, María Botella, té dipositades "més expectatives que esperances"

30 novembre 2023

Redacció