En directe

Fórmula Estel

RÀDIO ESTEL

La portaveu de SOS Racisme comparteix amb Arcadi Oliveres, Francina Alsina i Lluís Serra la preocupació per la discriminació

La portaveu de SOS Racisme Alba Cuevas ha assegurat aquest divendres que la lluita contra el racisme és una qüestió de cada dia i no…

21 març 2014

Redacció

Comparteix

La portaveu de SOS Racisme Alba Cuevas ha assegurat aquest divendres que la lluita contra el racisme és una qüestió de cada dia i no només d’aquest 21 de març, Dia Internacional de l’Eliminació de la Discriminació Racial. En el Mirador de l’actualitat del programa El primer cafè de Ràdio Estel, Alba Cuevas ha lamentat la pervivència de “moltes formes de racisme a Catalunya, amb institucions polítiques com ara l’Ajuntament de Badalona on s’ha manifestat aquesta mentalitat discriminatòria sobre les nacionalitats i cultures diferents”. En la mateixa línia, Cuevas ha explicat que “el que passa amb el racisme és que queda invisibilitzat, ja que les persones que en el seu dia a dia pateixen aquesta xacra, a l’escola o en una botiga o a la feina, quden sense veure, en part per manca de compromís dels nostres governs per fer una política antidiscriminatòria”. Com a alternativa, la portaveu de SOS Racisme ha conclòs que fer veure aquestes discriminacions i intentar eliminar-les “hauria de ser la gran prioritat per aconseguir una societat més justa”.

Per la seva banda, el president de Justícia i Pau a Barcelona, Arcadi Oliveres, ha posat l’exemple d’actuacions governamentals a Espanya, com ara la reforma que exclou els immigrants sense papers de la sanitat pública o la gestió dels Centres d’Internament, sempre des d’una legislació que ha qualificat de xenòfoba. “La forma més forta de racisme que hi ha a Espanya es diu llei d’estrangeria, perquè aquesta norma frena l’arribada de gent, sobretot més per condicions econòmiques, però també hi ha implícita una qüestió racial clara”, ha dit. Oliveres ha recordat, en aquest sentit, la feina que ell mateix ha fet aquests 30 anys “amb diverses ONGs, en forma de denúncies i lluita contra aquestes pràctiques”, per concloure que “això no és el racisme explícit de cada persona, però igualment existeix”.

La presidenta de la Federació Catalana de Voluntariat Social, Francina Alsina, ha recordat que el racisme és molt present en tots els detalls de la convivència, de vegades fins i tot disfressat de bones maneres, i ha posat també exemples. “Sentint moltes converses o observant determinades actituds, al carrer o en els transports públics, es pot comprovar que hi ha un rebuig al qui és de raça o cultura diferent. Una vegada un noi negre que va seure va ser observat per una dona que posava mala cara i s’anava apartant d’ell mentre no sabia on mirar”, ha explicat. Alsina ha assegurat que aquests i altres “són petits detalls que encara estan massa estesos malauradament a casa nostra”.

També ha participat en el col•loqui d’aquest divendres a Ràdio Estel el psicòleg Lluís Serra, secretari general de la Unió de Religiosos de Catalunya, que ha situat la clau de la persistència del racisme en la inconsciència. En aquest sentit, Lluís Serra ha dit que “el problema, present a tot el món sense excepció, és sociològic però també  antropològic, de la pròpia condició humana”, i ha presentat l’exemple d’una trobada amb 19 persones ara fa uns dies: “Quan vaig demanar que aixequessin la mà els qui es consideraven racistes, gairebé ningú no va aixecar la mà. Però quan vam anar aprofundint en el tema, tots es van adonar que ho eren més del que pensaven. I una de les coses que hem de veure és el sentiment racista. Si no som conscients que el tenim, podem pensar inconscientment a actuar de manera racista”.

Aquest divendres, com cada 21 de març, s'ha celebrat el Dia Internacional de l’Eliminació de la Discriminació Racial, una jornada sensibilitzadora per commemorar la Massacre de Sharpeville comesa l’any 1960 a Sud-Àfrica, on van morir assassinades per armes de foc de la policia 69 persones en una manifestació pacífica. Aquest divendres al matí, SOS Racisme ha presentat el seu informe anual, que torna a reflectir la persistència d’un racisme expressat sovint de maneres molt diverses i fins i tot invisibles.

Podeu escoltar el col·loqui sencer aquí (des del minut 28'00").

Més actualitat

ACCIÓ SOCIAL

CÀRITAS

“Càritas no és una ONG, és l’acció de l’església cristiana per a les persones en situacions més vulnerables” 

Eduard Sala ha estat escollit nou director de Càritas Diocesana de Barcelona després d'estar vinculat a l’entitat des de fa quatre dècades i ser responsable de l’àrea social de la institució els últims nou anys.

29 setembre 2023

Redacció

Sense categoria

El Pare Abat de Poblet reivindica el monestir com a pol espiritual i turístic de la Conca de Barberà 

El Pare Abat de Poblet reivindica el monestir com a pol espiritual i turístic de la Conca de Barberà 

El pare Abat de Poblet ha explicat la història del monestir, l’espiritualitat i les activitats que s'hi fan

29 setembre 2023

Redacció

POLÍTICA

José Zaragoza, diputat del PSC al Congrés: "No donem per feta la investidura de Pedro Sánchez"

Lluïsa Moret, alcaldessa de Sant Boi, i José Zaragoza, diputat del PSC al Congrés, l'última nit electoral, el 23 de juliol

En una entrevista a Ràdio Estel, el polític socialista lamenta que la dreta "no accepti que ha perdut les eleccions" i augura "una legislatura molt dura"

28 setembre 2023

Redacció