En directe

Fórmula Estel

RÀDIO ESTEL

López Tena critica la primera pregunta de la consulta, però elogia que s'hi inclogui la independència

El president de Solidaritat Catalana per la Independència, Alfons López Tena, ha dit aquest matí, en el Mirador del programa El primer cafè de Ràdio…

20 desembre 2013

Redacció

Comparteix

El president de Solidaritat Catalana per la Independència, Alfons López Tena, ha dit aquest matí, en el Mirador del programa El primer cafè de Ràdio Estel, que la pregunta de la consulta, convocada pel president Artur Mas per al 9 de novembre, té una cara i una creu, perquè es planteja la independència però no hi ha prou claredat. En aquest sentit, López Tena ha posat els exemples del Timor, Puerto Rico i el Québec per assegurar que “cal una definició clara de tot allò que comporta preguntar als ciutadans què volen per al futur, perquè l’ideal és que, si hi ha dues preguntes, tothom pugui contestar-les totes dues”.

Tot i que Alfons López Tena ha arribat a dir que la pregunta “no és vàlida”, ha aclarit després que l’assumeix per votar un doble “sí”, perquè la pregunta sí que inclou allò que és fonamental segons ell. “El més important és que el poble de Catalunya pugui dir ‘sí’ o ‘no’ a la independència, encara que prèviament es posi com a condició anar vestits de verd, fer una ofrena a la Mare de Déu de la Mercè o treure punts del supermercat”, ha explicat.

En el debat, també ha intervingut el regidor de Ciutadans a Gavà Miquel Àngel Ibáñez, que s’ha mostrat clarament contrari a la data i la pregunta de la consulta. Ha dit que, “quan algú vol convocar un referèndum, primer de tot ha de saber si el pot fer”, i ha assegurat que, “en el cas de Catalunya, es parteix d’una base que no és certa, perquè no hi ha competències per fer-lo”. En aquesta línia, Ibáñez ha vinculat la convocatòria de la consulta “amb el problema que tenia Artur Mas amb els pressupostos, ja que necessitava aconseguir el suport d’Esquerra Republicana”. El regidor de Ciutadans, a més, ha argumentat “la llei i la Constitució” per rebutjar el procés sobiranista. “Si no ens agradem les normes, podem canviar-les encara que sigui difícil, tenint en compte que és un marc legal d’Estat de dret que tots ens hem donat per assegurar una estabilitat i una convivència”, ha conclòs el regidor de Ciutadans.

Recordem que la consulta està convocada per al 9 de novembre i que es plantejarà una doble qüestió: si els ciutadans volen que Catalunya esdevingui un estat i, en cas de resposta afirmativa, si volen que sigui un Estat independent. Les reaccions han aguditzat encara més la gran discrepància entre els qui defensen que els catalans votin sobre la independència i els qui asseguren que la possibilitat que Catalunya decideixi unilateralment si vol formar part o no d’Espanya va contra la Constitució i contra l’Estat de Dret.

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Chantal Aimée: "Si féssim boicot a marques pro-Israel en massa, tindria un pes"

Chantal Aimée

Parlem amb l'actriu Chantal Aimée sobre l'obra 'Retorn a Haifa' de l'escriptor Ghassan Kanafani, actualment representada al Heartbreak Hotel

9 abril 2026

Redacció

INTERNACIONAL

Tica Font: "La negociació és l'única sortida que té Trump per dir que ha guanyat la guerra"

La presidenta del Centre Delàs d'Estudis per la Pau mostra esperances que aquest dissabte es pugui obrir una via de negociació entre l'Iran i els Estats Units

9 abril 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

La Mari de Chambao: “Ser artista és una feina molt inestable i exigent”

La Mari de Chambao

Parlem amb La Mari de Chambao sobre el seu 25è aniversari i el llançament del disc 'Chambao 25 Aniversari', ple de col·laboracions estel·lars

8 abril 2026

Redacció