En directe

Fórmula Estel

ACTUALITAT

ESGLÉSIA

Manel Gasch, nou abat de Montserrat

La comunitat benedictina l’ha escollit aquest matí per al càrrec com a abat i ja exerceix el govern del monestir

Publicat: 15/09/2021 13:34 Actualitzat: 25/10/2021 15:02

Comparteix
Manel Gasch, nou abat de Montserrat

Manel Gasch i Hurios és el nou abat de Montserrat. La comunitat benedictina del Monestir de Santa Maria l’ha escollit aquest matí per al càrrec com a abat aquest matí i ja exerceix el govern del monestir, a l’espera de la benedicció abacial, que tindrà lloc a la Basílica de Santa Maria d'aquí a uns dies, en una data que encara s'ha de confirmar. L’elecció s'ha fet avui en una reunió capitular a la qual han assistit els monjos professos solemnes de la comunitat, presidits per Guillermo Arboleda, abat president de la Congregació Benedictina Sublacense Cassinesa, que l’ha confirmat en el càrrec.

El nou pare abat ha volgut agrair el servei del seu predecessor Josep Maria Soler, del qual ha destacat que “ha guiat durant vint-i-un anys la comunitat amb esperit de saviesa i generositat”. Manel Gasch ha explicat que posa “el futur de la comunitat i d’aquest abadiat als peus de la Moreneta, juntament amb la terra de Catalunya, de la qual n’és la patrona”, alhora que ha recordat “la importància del ministeri d’intercessió de la comunitat monàstica de Montserrat a favor de l’Església i del món”. Finalment, el nou abat Manel Gasch ha destacat “el repte de la celebració del proper Mil·lenari de la fundació del monestir, l’any 2025, com a una oportunitat d’apropar Montserrat i la vida monàstica a la nostra societat actual; un Mil·lenari que ha de ser un punt de partida per al Montserrat del futur”. L'abat ha demanat que se’l tingui present en les pregàries en el seu nou servei.

Manel Gasch Hurios, nascut a Barcelona el 1970, té 51 anys i és llicenciat en dret i teologia. Va entrar a Montserrat ara fa tot just 25 anys, el 1996; va fer la professió solemne com a monjo el 2002 i es va ordenar diaca el 2006 i prevere el 2011. És professor de teologia dogmàtica a l'Escola Teològica de Montserrat. Se'l considera deixeble del monjo i gran antropòleg Lluís Duch, que va morir el 2018 després d'haver-se consolidat com la figura intel·lectualment més prominent del cenobi dels últims anys. Manel Gasch, fill de la jutgessa Angelina Hurios i d'una família de tradició burgesa i antifranquista a Barcelona, va tenir una infantesa lligada a la parròquia de Sant Ildefons, al barri de Sant Gervasi de Barcelona, i a grups de pregària amb cants de Taizé.

La seva tasca com a administrador ha estat rellevant i, d'entrada, enfocada cap al mil·lenari de l'abadia, fundada per l'abat Oliba al segle XI i que se celebrarà el 2025, tot i que Montserrat, que té en el turisme la seva principal font d'ingressos, ha patit una dràstica davallada de visitants arran de la pandèmia. Manel Gasch, entre altres tasques, també va ser del 2005 al 2010 prefecte de l'Escolania de Montserrat.

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

Isabel Rocatti i Pep Garrido: "Les històries més locals acaben sent les més universals"

L'actriu i el director de 'Tanit' ens presenten la pel·lícula, adaptació del conte escrit per Núria Albó

17 setembre 2026

Joan Trias

SOCIETAT

Limitar els algoritmes i sustentar l'esforç en l'aprenentatge, la recepta dels experts

Els psicòleg expert en xarxes socials, José Ramón Ubieto, destaca que cal governar per uns valors en l'ús de les pantalles

17 setembre 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Pau Cusí Marés: "Mai de la vida em passaria al castellà per escriure"

Pau Cusí

Parlem amb el periodista Pau Cusí Marés sobre la seva nova novel·la 'Les Entranyes', que ha rebut el Premi Roc Boronat de la ONCE

16 setembre 2026

Glòria Romero

Joan Trias