En directe

Fórmula Estel

SOLIDARITAT

Mans Unides denuncia la situació dels pobles indígenes

Amb motiu del Dia Internacional dels Pobles Indígenes, el 9 d'agost, Mans Unides denuncia que el problema d'accés a la terra i les conseqüències del…

9 agost 2018

Redacció

Comparteix

Amb motiu del Dia Internacional dels Pobles Indígenes, el 9 d'agost, Mans Unides denuncia que el problema d'accés a la terra i les conseqüències del canvi climàtic són els principals problemes perquè les comunitats indígenes visquin dignament. Segons l'ONU, al món hi ha 370 milions d'indígenes, que suposen el 15% de les persones més pobres del món i fins a un terç de la població mundial que viu en pobresa extrema a les àrees rurals.

La degradació i l'acaparament dels territoris de què depèn la seva supervivència i el deteriorament mediambiental agreujat pel canvi climàtic són dues vulnerabilitats compartides a nivell global per aquestes poblacions.

Molts camperols i indígenes migren a les ciutats, on troben treballs precaris. D'aquesta manera les famílies que es queden als llocs d'origen es veuen forçades a modificar els mitjans de vida per adaptar-se a les noves circumstàncies. És el cas de l'Índia, on, segons el responsable de Projectes de Mans Unides a Àsia, Ramón Álvarez, "el Govern vol expropiar territoris tribals per cedir-los a grans empreses per a l'extracció de recursos minerals, cosa que ha generat manifestacions multitudinàries a l'estat de Jharkhand que han aconseguit, de moment, endarrerir els plans d'extracció".

Per a Álvarez, les comunitats camperoles i els pobles indígenes "són els més vulnerables al canvi climàtic i els menys responsables d'aquesta situació". A l'Índia el canvi climàtic té "conseqüències dramàtiques per a les comunitats locals".

Els pobles indígenes denuncien l'exclusió o l'accés molt limitat a la presa de decisions polítiques i la discriminació que pateixen en l'àmbit judicial. També afronten mésrepressió i més violència en defensa dels seus drets i territoris. Per a la tècnica de projectes de Mans Unides, María Manso, cada vegada es busca més el suport en la defensa del territori per part d'organitzacions i pobles indígenes: "Tot i que continuem treballant perquè millorin les condicions de vida amb iniciatives productives de sobirania alimentària, els darrers anys donem suport a més projectes d'enfortiment d'organitzacions perquè les comunitats reclamin davant de l'Estat el compliment dels seus drets col·lectius i iniciatives que mirin d'impedir jurídicament que els facin fora de les terres que han habitat ancestralment."

Durant els seus gairebé 60 anys d'història, Mans Unides ha donat suport a més de 200 pobles indígenes i tribals d'arreu del món. Els darrers cinc anys ha posat en marxa 252 projectes de desenvolupament per ajudar directament gairebé 600.000 indígenes.

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Daniel Anglès i Pilar Capellades: "«Ànima» no ho resol tot"

Daniel Anglès i Pilar Capellades

Parlem amb Daniel Anglès i Pilar Capellades, protagonistes del nou espectacle musical 'Tu, jo… i vosaltres… i les cançons…' a la Sala Versus

8 maig 2026

Redacció

PAPA LLEÓ

RELIGIÓ

Pare Enric Puig: "Lleó XIV farà alguns desplaçaments amb el cotxe descobert"

El coordinador del viatge apostòlic a Catalunya explica que cada parròquia gaudirà de sis invitacions per assistir a l'acte de la Sagrada Família

8 maig 2026

Redacció

ENTREVISTES

LLIBRES

TELEVISIÓ

"Els crims són un fracàs de la pròpia societat"

'Impacte', llibre recull de crims

Parlem amb Mireia Buenaventura, Marta Ejarque i Anna Punsí de True Crime Factory sobre 'Impacte', el nou recull de 'Crims' de Carles Porta

8 maig 2026

Redacció