En directe

Fórmula Estel

SOLIDARITAT

Mans Unides denuncia la situació dels pobles indígenes

Amb motiu del Dia Internacional dels Pobles Indígenes, el 9 d'agost, Mans Unides denuncia que el problema d'accés a la terra i les conseqüències del…

Publicat: 09/08/2018 10:33 Actualitzat: 13/10/2021 20:29 per Redacció

Comparteix

Amb motiu del Dia Internacional dels Pobles Indígenes, el 9 d'agost, Mans Unides denuncia que el problema d'accés a la terra i les conseqüències del canvi climàtic són els principals problemes perquè les comunitats indígenes visquin dignament. Segons l'ONU, al món hi ha 370 milions d'indígenes, que suposen el 15% de les persones més pobres del món i fins a un terç de la població mundial que viu en pobresa extrema a les àrees rurals.

La degradació i l'acaparament dels territoris de què depèn la seva supervivència i el deteriorament mediambiental agreujat pel canvi climàtic són dues vulnerabilitats compartides a nivell global per aquestes poblacions.

Molts camperols i indígenes migren a les ciutats, on troben treballs precaris. D'aquesta manera les famílies que es queden als llocs d'origen es veuen forçades a modificar els mitjans de vida per adaptar-se a les noves circumstàncies. És el cas de l'Índia, on, segons el responsable de Projectes de Mans Unides a Àsia, Ramón Álvarez, "el Govern vol expropiar territoris tribals per cedir-los a grans empreses per a l'extracció de recursos minerals, cosa que ha generat manifestacions multitudinàries a l'estat de Jharkhand que han aconseguit, de moment, endarrerir els plans d'extracció".

Per a Álvarez, les comunitats camperoles i els pobles indígenes "són els més vulnerables al canvi climàtic i els menys responsables d'aquesta situació". A l'Índia el canvi climàtic té "conseqüències dramàtiques per a les comunitats locals".

Els pobles indígenes denuncien l'exclusió o l'accés molt limitat a la presa de decisions polítiques i la discriminació que pateixen en l'àmbit judicial. També afronten mésrepressió i més violència en defensa dels seus drets i territoris. Per a la tècnica de projectes de Mans Unides, María Manso, cada vegada es busca més el suport en la defensa del territori per part d'organitzacions i pobles indígenes: "Tot i que continuem treballant perquè millorin les condicions de vida amb iniciatives productives de sobirania alimentària, els darrers anys donem suport a més projectes d'enfortiment d'organitzacions perquè les comunitats reclamin davant de l'Estat el compliment dels seus drets col·lectius i iniciatives que mirin d'impedir jurídicament que els facin fora de les terres que han habitat ancestralment."

Durant els seus gairebé 60 anys d'història, Mans Unides ha donat suport a més de 200 pobles indígenes i tribals d'arreu del món. Els darrers cinc anys ha posat en marxa 252 projectes de desenvolupament per ajudar directament gairebé 600.000 indígenes.

Més actualitat

EDUCACIÓ

ENTREVISTES

Jaume Funes: "No hauria de marxar ningú de l'escola sense voler saber per què passen les coses"

El pedagog reflexiona sobre el malestar del sector educatiu i els reptes que cal afrontar

9 setembre 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

EDUCACIÓ

Les families reclamen tenir veu en el conflicte educatiu

Jordi de Carreras, president de l'aFFaC, assegura que hi ha reptes que no s'afronten des de fa molts anys i que s'ha d'obrir una nova etapa.

9 setembre 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Quim Masferrer: "És la mort el que dona sentit a la vida"

Quim Masferrer

Parlem amb l'actor i presentador Quim Masferrer sobre el retorn de la seva obra 'Temps' als escenaris quinze anys després de la seva estrena

9 setembre 2026

Glòria Romero

Joan Trias