En directe

Sense distància

Sense categoria

Marta-Illa Raga: “Els arrendadors tenen un salari el doble que els dels llogaters sense comptar les rendes que ingressen” 

La investigadora de l’Institut de Recerca Urbana Idra recorda que si els propietaris deixessin de percebre rendes, aquests “no baixarien de classe”

Publicat: 22/11/2024 10:45 Actualitzat: 18/01/2026 21:39

Comparteix
crisi de l'habitatge

La investigadora de l’Institut de Recerca Urbana Idra, Marta Ill-Raga alerta que "els arrendadors tenen un salari el doble que els dels llogaters sense comptar les rendes que ingressen". En una entrevista a El Matí a Ràdio Estel sobre la crisi de l'habitatge, explica que els que tenen pis sobrants "amb els guanys que n’obtenen, no fan res essencial o extraordinari". Amb tot, recorda que hi ha diversos estudis que demostren que si els arrendadors "deixessin de percebre la renda, no baixarien de classe"  

D’altra banda, alerta que els propietaris i llogaters són dos grups socials "que cada cop se separen més, és a dir, el grup de llogaters creix i els arrendataris menys, però són molt poderosos". Un conflicte que és lluny de solucionar-se, però es poden prendre decisions com ara "extreure més impostos del patrimoni existent, és a dir, la riquesa patrimonial s’ha de gravar més". A més, avisa que no és cert que els impostos sobre les herències i el patrimoni "empobreixi els propietaris". Tot plegat perquè els ajuntaments tinguin més recursos, no només per construir, sinó per adquirir habitatges i posar-los en règim públic. Amb tot, recorda que entre els anys 2000 i 2007 "Espanya va construir més que França i Portugal junts". Per això creu que no només cal construir, sinó donar un altre ús a l’habitatge que actualment hi ha.  

La vaga de lloguers, un risc? 

Aquest dissabte, el Sindicat de Llogateres, en suport amb altres entitats, ha convocat una manifestació al centre de Barcelona per denunciar els preus abusius dels lloguers. El sindicat vol pressionar al govern espanyol i amenaça amb una vaga de lloguers, si l’executiu no compleix les demandes del sector. Preguntada pel risc que comporta deixar de pagar l’habitatge, la investigadora recorda que “totes les vagues comporten un risc” però també  es demana si aquest “és inferior al risc de quedar-se amb la circumstància actual”. A més, creu que el risc “cal mitigar-lo amb una acció col·lectiva”. La manifestació s’ha convocat a les cinc de la tarda a la plaça Universitat de la capital catalana.  

Escolta l'entrevista amb Marta Ill-Raga, investigadora de l’Institut de Recerca Urbana Idra

0:00 / 0:00

Més actualitat

POLÍTICA

SOCIETAT

El Govern preveu reduir a 60 dies l’espera per a les prestacions de dependència

Raúl Moreno, conseller de Drets Socials, destaca la feina del Departament en les prestacions i les pensions

19 octubre 2026

Mercè Raga, 

Xavi Toscano, 

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Raquel Ferri: "Necessitem la cultura més que mai"

Raquel Ferri

Parlem amb l'actriu Raquel Ferri sobre 'Morning Sun', una obra escrita per l'anglès Simon Stephens i dirigida per Pau Roca

16 octubre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias, 

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Sara Roy: "Amb la música sempre acabes fent política"

Sara Roy

Parlem amb la cantautora Sara Roy sobre el seu nou disc 'Per si s'acaba el món', un treball molt personal que ens parla d'esperança

15 octubre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias,