En directe

La veu de Sant Feliu

Sense categoria

Marta-Illa Raga: “Els arrendadors tenen un salari el doble que els dels llogaters sense comptar les rendes que ingressen” 

La investigadora de l’Institut de Recerca Urbana Idra recorda que si els propietaris deixessin de percebre rendes, aquests “no baixarien de classe”

22 novembre 2024

Comparteix
crisi de l'habitatge

La investigadora de l’Institut de Recerca Urbana Idra, Marta Ill-Raga alerta que "els arrendadors tenen un salari el doble que els dels llogaters sense comptar les rendes que ingressen". En una entrevista a El Matí a Ràdio Estel sobre la crisi de l'habitatge, explica que els que tenen pis sobrants "amb els guanys que n’obtenen, no fan res essencial o extraordinari". Amb tot, recorda que hi ha diversos estudis que demostren que si els arrendadors "deixessin de percebre la renda, no baixarien de classe"  

D’altra banda, alerta que els propietaris i llogaters són dos grups socials "que cada cop se separen més, és a dir, el grup de llogaters creix i els arrendataris menys, però són molt poderosos". Un conflicte que és lluny de solucionar-se, però es poden prendre decisions com ara "extreure més impostos del patrimoni existent, és a dir, la riquesa patrimonial s’ha de gravar més". A més, avisa que no és cert que els impostos sobre les herències i el patrimoni "empobreixi els propietaris". Tot plegat perquè els ajuntaments tinguin més recursos, no només per construir, sinó per adquirir habitatges i posar-los en règim públic. Amb tot, recorda que entre els anys 2000 i 2007 "Espanya va construir més que França i Portugal junts". Per això creu que no només cal construir, sinó donar un altre ús a l’habitatge que actualment hi ha.  

La vaga de lloguers, un risc? 

Aquest dissabte, el Sindicat de Llogateres, en suport amb altres entitats, ha convocat una manifestació al centre de Barcelona per denunciar els preus abusius dels lloguers. El sindicat vol pressionar al govern espanyol i amenaça amb una vaga de lloguers, si l’executiu no compleix les demandes del sector. Preguntada pel risc que comporta deixar de pagar l’habitatge, la investigadora recorda que “totes les vagues comporten un risc” però també  es demana si aquest “és inferior al risc de quedar-se amb la circumstància actual”. A més, creu que el risc “cal mitigar-lo amb una acció col·lectiva”. La manifestació s’ha convocat a les cinc de la tarda a la plaça Universitat de la capital catalana.  

Escolta l'entrevista amb Marta Ill-Raga, investigadora de l’Institut de Recerca Urbana Idra

0:00 / 0:00

Més actualitat

SOCIETAT

La funícula: clau per determinar que el projecte de Xalet de Catllaràs és de Gaudí

Un nou estudi mostra que el reusenc en va ser el dissenyador, però que la construcció va anar a càrrec d'altres arquitectes

20 febrer 2026

Redacció

ENTREVISTES

Miguel Ángel Jordán: "S'ha devaluat el concepte de l'amor"

L'escriptor presenta el seu nou llibre 'Todo lo que Jane Austen me enseñó sobre el amor'

20 febrer 2026

Redacció

CINEMA

CULTURA

ENTREVISTES

Marc Martínez i Bruna Cusí: "L'empatia és la base de la feina actoral"

Cartell del trailer de Balandrau

Parlem amb Marc Martínez i Bruna Cusí sobre 'Balandrau: Vent Salvatge', el film dirigit per Fernando Trullols sobre la tragèdia del 2000

20 febrer 2026

Redacció