En directe

Fórmula Estel

FÓRMULA ESTEL

"No s’ha de creure en l’homeopatia. Has de veure el resultat"

El març de 2016 la Universitat de Barcelona va retirar el Màster d’Homeopatia que es feia des del 2004. Gonzalo Fernández n’era el director, i…

9 maig 2017

@BorjaDeMaria

Comparteix

El març de 2016 la Universitat de Barcelona va retirar el Màster d’Homeopatia que es feia des del 2004. Gonzalo Fernández n’era el director, i aquest dimarts a l’espai Naturalment, doctor Pros, de la Fórmula Estel, ha explicat els motius: "Els mitjans de comunicació continuen dient que és per manca d'evidències científiques. Després de 21 anys, amb unes enquestes internes que fan els alumnes d’excel·lència en aquest màster, es va retirar quan estava aprovat per la comissió evaluadora de la mateixa Universtat. Ens vam assabentar d'un dia per l'altre, i aquesta és tota la raó que tenim". Al seu costat ha estat el metge Miquel Pros, que està “indignat” i creu que és un tema “molt greu”. “Jo penso que això hauria de tenir conseqüències penals. Estem jugant amb la salut de la gent, poca conya”.

El metge Miquel Pros, especialitzat en medicina natural, rebutja l’argument que l'homeopatia no té evidència científica, quan ha vist durant 40 anys que els malalts es guareixen: “Aquesta és la realitat científica. La resta, a mi m’importa 3 pitos. Hi ha molts treballs científics, però l’autèntica ciència és la que fem tu i jo diàriament a les nostres consultes”. El metge homeòpata Gonzálo Fernández ha afegit: “El vertader esperit científic és el que veiem evidències i veiem indicis i s’investiga. I nosaltres ara podem presentar suficients evidències científiques per dir que l’homeopatia està més allà del placebo, que a vegades es diu”. El metge ha apuntat: “Hi ha més de 1500 estudis fets, replicats, repetits, complint els màxims requisits estàndards, la meitat dels quals dóna un efecte positiu en cèl·lules de laboratori on no hi ha possibilitat d’efecte placebo. És més o menys la proporció que tenen els estudis convencionals”.

Per la seva banda, Pros ha estat contundent assenyalant als responsables del desprestigi de l’homeopatia: "La indústria farmacèutica ha vist amenaçada la seva salut, jo crec que ha fet sostre en la quotidianitat de les malalties que ens afecten, i la gent, que no és tonta, arriba un moment que diu: ‘Prou de química’: Per què no provem l’homeopatia? Van a l’homeopatia i funciona. I això ha tret una quota de mercat considerable. Pensa que les nostres consultes creixen d’una forma exponencial, i clar, a la indústria farmacèutica estan literalment acollonits. Aquesta és la realitat! No hi ha més! I a més hi ha un agravant: la tercera causa de mort en el món occidental són els efectes secundaris de la química, llavors, per l’amor de Déu...!”. Pros ha apuntat interessos econòmics en la campanya en contra de l’homeopatia: “A la televisió la majoria que en parla no té ni idea”, ha observat. “Estan subvencionats: hi ha un taló per sota taula, això és evident. No ho podem demostrar, però és la realitat".

Gonzalo Fernández, actualment director del Màster d’Homeopatia a l’Acadèmia de Medicina Homeopàtica de Barcelona, ha defensat: “No s’ha de creure en l’homeopatia. Has de veure el resultat”. Fernández ha revelat que el 88% de les persones que es tracten amb homeopatia està molt contenta i ho recomenaria.

Escolta l’espai 'Naturalment, doctor Pros' (minut 5)

Més actualitat

ECONOMIA I FINANCES

FACUA reclama un topall de preus per limitar els efectes de la guerra

L'efecte immediat de la guerra ha sigut l'augment de preu de la gasolina, però es preveu que acabi repercutint en més sectors

12 març 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Elisenda Carod: “La conciliació no existeix per a les mares”

Elisenda Carod

Parlem amb la periodista i mare Elisenda Carod sobre el seu nou llibre 'La mare dels ous. L’antimanual per a moments de desesperació'

12 març 2026

Redacció

SANITAT

Els professionals sanitaris denuncien un augment d'amenaces i agressions dels pacients

Elvira Bisbe, presidenta del Col·legi de Metges de Barcelona, lamenta que cada cop es troben en una situació més difícil per exercir la professió

12 març 2026

Redacció