En directe

Laudes

ECONOMIA I FINANCES

Els economistes avisen del retorn de l'IVA de la llum al 21%: "Pagarem un 15% més cada mes"

En una entrevista a Ràdio Estel, Àngel Hermosilla, secretari general del Col·legi d'Economistes, creu que la sequera es notarà de manera lleu a la factura de la llum

Publicat: 29/02/2024 13:06 Actualitzat: 18/01/2026 22:00 per Redacció

Comparteix

A partir de demà dia 1 de març, l'IVA del rebut de la llum tornarà al seu tipus normal del 21%. En una entrevista al programa La Caravana de Ràdio EstelÀngel Hermosilla, secretari general del Col·legi d'Economistes, ha avisat que, "si agafem un preu mitjà d'una factura mensual, podem dir que, amb l'IVA inclòs, la factura s'incrementarà un 15% cada mes. Pagarem un 15% més cada mes".

Contadors d'electricitat

El retorn de l'IVA de la llum al 21%

A partir de demà dia 1 de març, l'IVA del rebut de la llum tornarà al seu tipus normal del 21%. En una entrevista al programa La Caravana de Ràdio EstelÀngel Hermosilla, secretari general del Col·legi d'Economistes, ha avisat que, "si agafem un preu mitjà d'una factura mensual, podem dir que, amb l'IVA inclòs, la factura s'incrementarà un 15% cada mes. Pagarem un 15% més cada mes".

La influència de la sequera en la factura de la llum

Hermosilla també ha comentat que la sequera que viu Catalunya aquests mesos també tindrà un impacte en el preu final de la llum, però molt lleuger. "No ho notarem tant perquè el consum estarà suplit per altres vies. Al febrer, les eòliques i les fotovoltaiques han tingut una presència molt alta i suplirà els efectes de la sequera", ha recordat.

Al desembre, el govern espanyol ja va anunciar un increment de l'IVA del 5 al 10% per a aquest 2024 i un salt definitiu fins al 21%, per al 2025. Els plans, però, s'han accelerat per la baixada dels preus del mercat elèctric impulsada, sobretot, per l'aportació de les renovables. 

Hermosilla ha valorat que aquest avançament "no vol dir que es deixi de banda altres fonts energètiques com nuclears o hidroelèctriques, que aporten una gran quantitat d'oferta amb preus competitius". L'economista ha comentat que "ha d'haver-hi un procés transitori en el qual nuclears i hidroelèctriques tindran un protagonisme elevat fins que les renovables acabin agafant aquest protagonisme", vaticina.

Hermosilla ha recomanat a les famílies que revisin la factura de la llum amb més deteniment que de costum per "acomodar el consum". El secretari general del Col·legi d'Economistes ha recordat de l'existència de les famoses "hores vall" i assegura que aquestes "han vingut per quedar-se". Hermosilla ha explicat que el rebut "va en funció del model de mercat, que és molt complicat de per sí" i també per "la quantitat de coses que s'acaben traslladant a la factura".

Entrevista a Àngel Hermosilla, secretari general de Col·legi d'Economistes de Catalunya

0:00 / 0:00

Més actualitat

SOCIETAT

Jordi Vilà, geòleg: "Els esvorancs han sigut una mala coincidència"

El geòleg subratlla que els estudis són molt complets, encara que diu que en obres d'aquestes magnituds mai existeix el risc zero

24 juliol 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

SOCIETAT

Peret Reyes: "Hi ha grups que van amb l'etiqueta de rumba, però allò no és rumba"

El cantant destaca la rumba de carrer dels gitanos i el do especial que tenen per aquest gènere

24 juliol 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

Barcelona

ENTREVISTES

Meritxell i Antoni Falgueras, pregoners de la Mercè 2026: "Volem donar veu als botiguers i botigueres de tota la vida"

Meritxell i Antoni Falgueras, pregoners de la Mercè 2026

Parlem amb Meritxell i Antoni Falgueras, els propietaris del centenari Celler Gelida de Sants, que enguany faran el pregó de la Mercè

24 juliol 2026

Glòria Romero

Mercè Raga