En directe

Fórmula Estel

FÓRMULA ESTEL

Per què celebrem el Nadal el 25 de desembre?

El cicle de Nadal és un dels períodes festius més rics del nostre calendari. Festes que barregen aspectes ancestrals, amb els religiosos i amb els…

Publicat: 20/12/2016 10:30 Actualitzat: 13/10/2021 20:31 per @BorjaDeMaria

Comparteix
El cicle de Nadal és un dels períodes festius més rics del nostre calendari. Festes que barregen aspectes ancestrals, amb els religiosos i amb els tradicionals. Per què celebrem el Nadal el 25 de desembre? Amadeu Carbó, educador social, folklorista i escriptor, ha explicat aquest dimarts a la Fórmula Estel: "Una de les grans hipòtesis seria la tradició jueva, que ens diu que la data de mort coneguda d'un profeta marca la data de naixament d'un profeta. Si tenim en compte que els primers cristians havien ubicat la mort i ressurrecció de Jesús el 25 de març, si comptem 9 mesos endavant ens toparem amb el 25 de desembre". Tot i així, aquesta no és la hipòtesis que ha arrelat més: "Just pels volts del 25 es celebrava el Solstici d'Hivern, i per una assimilació de la cultura cristiana s'aprofiten aquelles estructures culturals que ja són útils". 
Amadeu Carbó, autor de Celebrem el Nadal - Quan, com i perquè de la festa més gran, de Quaderns de l’ermità, també ha detallat d’on ve el ritual de fer cagar el Tió: "Ara l'hem humanitzat i hem aconseguit la seva supervivència, però el ritual del Tió, totalment pagà, mai s'ha aconseguit cristianitzar, llevat de les cançons que podem cantar". El tronc es cremava a la llar de foc i amb el foc vell es feia el foc nou. 
I l’endemà de Nadal celebrem Sant Esteve. És una festa catalana? Amadeu Carbó cita l'origen: "Tots els territoris que van estar sota l'imperi carolingi celebren les tres grans pasqües de l'any: Nadal, Pasqua de Ressurrecció i Pasqua Granada, i totes elles tenen un dia festiu l'endemà: Sant Esteve, Dilluns de Pascua i Dilluns de Pascua Granada, perquè tothom anava a celebrar les pasqües a la casa pairal. L'endemàno és que fos un dia festiu, és un dia que no es treballava, perquè havien de tornar a casa".
El 27 de desembre, a les 8:45 a RàdioEstel, continuarem descobrint aspectes populars d’aquests dies de Nadal, com la festa del sants innocents, l’home dels nassos, el raïm la Nit de Cap d’Any o la tradició del Pessebre Vivent, mentre que el 3 de gener parlarem del nou any, els Reis Mags i la festa de la Candelera.
Escolta l'entrevista a Amadeu Carbó (minut 50)

Més actualitat

SOCIETAT

Jordi Vilà, geòleg: "Els esvorancs han sigut una mala coincidència"

El geòleg subratlla que els estudis són molt complets, encara que diu que en obres d'aquestes magnituds mai existeix el risc zero

24 juliol 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

SOCIETAT

Peret Reyes: "Hi ha grups que van amb l'etiqueta de rumba, però allò no és rumba"

El cantant destaca la rumba de carrer dels gitanos i el do especial que tenen per aquest gènere

24 juliol 2026

Guillem Andrés

Mercè Raga

Barcelona

ENTREVISTES

Meritxell i Antoni Falgueras, pregoners de la Mercè 2026: "Volem donar veu als botiguers i botigueres de tota la vida"

Meritxell i Antoni Falgueras, pregoners de la Mercè 2026

Parlem amb Meritxell i Antoni Falgueras, els propietaris del centenari Celler Gelida de Sants, que enguany faran el pregó de la Mercè

24 juliol 2026

Glòria Romero

Mercè Raga