En directe

Fórmula Estel

SOLIDARITAT

Presentat l’estudi "L’acció social des de les entitats d’Església"

L’acció social des de les entitats d’Església. El seu paper en la cohesió social a Catalunya. Així es titula un estudi dirigit per la Fundació…

21 març 2014

Redacció

Comparteix

L’acció social des de les entitats d’Església. El seu paper en la cohesió social a Catalunya. Així es titula un estudi dirigit per la Fundació Pere Tarrés amb la col·laboració del Campus Docent Sant Joan de Déu (Universitat de Barcelona) i la Càtedra d’Inclusió Social (Universitat Rovira i Virgili).

El treball s'acaba de presentar oficialment al CaixaForum de Barcelona. La recerca, on han participat més de quaranta entitats cristianes de Catalunya, ha estat promoguda per la Xarxa d’Entitats Socials d’Església. A més, ha rebut el suport de la Direcció General d’Afers Religiosos de la Generalitat de Catalunya, l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca de la Generalitat de Catalunya i el Comissionat d’Afers Religiosos de l’Ajuntament de Barcelona. Els resultats han estat recollits en un llibre publicat per l’Editorial Claret.

Enric Benavent i Marina Aguilar, membres de l’equip investigador de la Fundació Pere Tarrés, expliquen que la recerca ha estat plantejada en dues fases. "La primera està basada en una metodologia qualitativa. Durant l’any 2013, es van fer entrevistes en profunditat i tallers en els quals van participar més de quaranta entitats de tot Catalunya", ha informat Marina Aguilar, tècnica de recerca de Consultoria i Estudis de la Fundació Pere Tarrés. Aquesta primera fase s’ha centrat en els objectius següents: "Conèixer de què estem parlant quan fem servir l’expressió entitats socials d’Església, en quins elements es concreta la seva contribució social i quins són els seus reptes de futur."

Aquests propòsits conformen les bases per desenvolupar una segona fase de la recerca que es realitzarà durant l’any 2014 i que tindrà com a missió quantificar la contribució social d’unes tres-centes entitats.

A partir de l'estudi, Enric Benavent constata els diferents trets que caracteritzen les entitats socials d’Església: "Aquestes entitats no fan proselitisme ni un anunci explícit de l’Evangeli en la seva actuació social. Això no obstant, s’hi palesa una preocupació per ser fidels als valors i als principis que els han inspirat." Una altra particularitat és "la manera de fer pròpia, que matisa l’acció social", i que es tradueix en "la inquietud per les necessitats no materials de les persones ateses". I una tercera és que "al darrere de tota entitat social d’Església hi ha una comunitat (parròquia, moviment…), un grup de persones creients que fan una activitat lligada a una determinada opció de vida".

Més actualitat

SOCIETAT

Bea Fernández, Arrels Fundació: "El canvi climàtic té una conseqüència directe en les persones que viuen al carrer"

Arrels Fundació retreu que les administracions tenen polítiques de disgregació de les persones sense llar

13 febrer 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Alba Careta: "Un disc de música jazz és la foto d’un moment"

Alba Careta

Parlem amb la trompetista i cantant Alba Careta sobre el seu quart disc, 'Panical', que connecta terra, feminitat, energia i Nova Cançó

13 febrer 2026

Redacció

SOCIETAT

Amadeu Carbó: "El carnaval és cristià del tot, no té sentit sense la Quaresma al darrere"

L'historiador lamenta que els moments de transgressió del carnaval s'han anat perdent en les darreres dècades

13 febrer 2026

Redacció