Som al segle XXI, el de les xarxes i les teconologies. De què serveixen encara els cartells, els spots i els mitings electorals a dia d’avui? S’han reconvertit d’alguna manera? María José Bayo, periodista, consultora de Comunicació Estratègica i analista de Tendències per a la Innovació, ha donat aquest dilluns, en una entrevista a Ràdio Estel, les claus per entendre el llenguatge gràfic que s’amaga al darrere de cada cartell electoral.
Junts Per Catalunya: Junts per fer, junts per ser.
Segons l’experta en comunicació, “des del punt de vista inclusiu de gènere, el cartell de Laura Borràs és desaconsellable”, pel fet que només es fa servir el nom propi de la candidata.
ERC: Al costat de la gent.
El cartell d’Esquerra Republicana de Catalunya mostra el perfil de Pere Aragonés, des de diverses facetes, per presentar-lo com un candidat proper. Com a curiositat, és l’únic que es presenta amb mascareta en la imatge publicitària. Maria José Bayo també ha comentat que “l’elecció dels colors del cartell té molta càrrega simbòlica”.
PSC: President Illa, vota PSC.
La periodista considera que els socialistes catalans han utilitzat el recurs del president Pedro Sánchez, i “s’ha utilitzat Salvador Illa com a clar protagonista de la campanya i com a marca de partit”.
EN COMÚ PODEM: El canvi que Catalunya mereix.
Maria José Bayo considera que “el canvi és sempre un recurs de les campanyes electorals”. En el cas de Jèssica Albiach, es presenta com una candidata humil. “Estèticament el disseny és correcte, però alhora existeix una incoherència amb l’eslògan, ja que ha de ser la mateixa ciutadania qui valori si Albiach és possible canvi o no”.
Ciutadans: Para que ganemos todos.
Ciutadans ha ordenat aquest divendres la retirada de la cartelleria de la seva campanya 'Vota abraçada' per a les eleccions catalanes després de les crítiques rebudes i per l'ocupació d'imatges no autoritzades per a ús polític. Segons l’experta en comunicació, “des de Ciutadans s’ha utilitzat d’una forma menys afortunada la metàfora de l’abraçada, per Bayo la idea no està ben fixada”.
PP: Una Catalunya millor.
Es la campanya que està més orientada a un plantejament nou. Bayo ha explicat que “la campanya presenta un candidat d’una forma propera i jovial, però amb un inconvenient, que és la mirada d’Alejandro Fernández, que no va directament a les persones, sinó de costat” En aquest sentit, la periodista considera que “els cartells haurien de tenir una interperl·lació directa amb un mirada cap al ciutadà”.
CUP: Per guanyar.
S’ha dit que la campanya dels cupaires afegeix els colors de l’escala de Pantone de l’any, i que coincideix amb el color predominant de la formació, que és el morat. En el mateix sentit que el cartell de PP, la candidata Dolors Sabater no mira endavant sinó de costat, un detall fa que sigui més difícil captar l’atenció del ciutadà, segons María José Bayo.
Pdcat: si t’ho penses, Pdcat.
En aquest cartell es pot veure a la candidata de la formació Àngles Chacon amb la cara il luminada, “com una visionària”.
Vox:Recuperemos Catalunya, recuperem Espanya
En la imatge podem veure a Santiago Abascal i a Ignacio Garriga compartint cartell.
Pots tornar a escoltar l'entrevista AQUÍ
Més actualitat
POLÍTICA
“La comissió de la veritat que proposa Oriol Junqueras és una falta de respecte per a ERC”
La candidata de Nova Esquerra Nacional a secretària general d’ERC, Alba Camps, ho ha dit a 'El Matí a Ràdio Estel' on també ha afirmat que la segona volta “està sent dura”
10 desembre 2024
Redacció,