En directe

El Matí a Ràdio Estel

INTERNACIONAL

Teresa Carreras: “Europa i el Regne Unit arribaran a pactes”

La Unió Europea emprèn accions legals contra el Regne Unit per la seva intenció de saltar-se l'acord del Brexit. Ho ha anunciat aquests dies la…

Publicat: 02/10/2020 20:10 Actualitzat: 13/10/2021 20:28

Comparteix
La Unió Europea emprèn accions legals contra el Regne Unit per la seva intenció de saltar-se l'acord del Brexit. Ho ha anunciat aquests dies la presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, després que Boris Johnson no hagi retirat la llei amb què incompliria el pacte signat amb Brussel·les. Aquesta denúncia pot implicar que s'acabin imposant sancions a Londres.  A més, es va produir aquest dijous un altre ultimàtum en la llarga negociació del Brexit, ja amb aire d'ultimàtum definitiu. A final d'aquest any, s'ha d'haver consumat el divorci. Teresa Carreras, membre de l'Associació de Periodistes Europeus a Catalunya i del Comitè d'Experts del Premi de Periodisme d'Investigació FETISOV, ha valorat aquest divendres la situació amb l'esperança que "Europa i el Regne Unit arribaran a pactes". Així s'ha expressat en una entrevista al programa El Mirador de l'actualitat de Ràdio Estel.

Es van treballar molt els acords per arribar a pactes de les condicions sobre el Brexit. Per què ara el Regne Unit se'ls vol saltar?
Aquest dijous es va fer un Consell Europeu, que va acabar de matinada, en què el president de l'organisme ha dit que ells no poden negociar amb països que es vulguin saltar les normes establertes. Jo penso que, en relació amb aquesta suposada crisi, no hi cap problema, perquè tothom s’ho esperava. Aquesta és una maniobra del mateix Boris Johnson per aconseguir més temps per portar a terme els seus plans amb el Brexit.

Si la cosa no es recondueix bé, es podria entrar en una confrontació que potser no tindria gaire sentit, en una mena de guerra freda?
Es podria entrar en una mena de guerra freda absurda, perquè els terminis estan molts marcats. En altres paraules, el primer ministre Johnson va reconèixer els terminis i els termes de l’acord. Ara té aquesta manca de disciplina sobre normes de duanes i ajuts estatals. I pel que fa a la frontera amb Irlanda del Nord, important per a Boris Johnson i per a Europa encara més, Londres va en la mateixa línia. Però amb tant de temps com han durat les negociacions, el primer ministre britànic no pot dir que tot s’ha signat a correcuita. Els temps de la Unió Europea no són els temps de la resta de mortals.

Si s'entra en un procés judicial, processos que no són àgils, el més previsible és que no es puguin complir els terminis per consumar el Brexit. Es retardaran aquests terminis? I, d’altra banda, com creu que acabarà tot el conflicte?
Tot plegat és es cop d’efecte. El primer ministre britànic diu que no es complirà un acord i la presidenta von der Leyen surt marcant la línia a Johnson. La Unió Europea ha donat un cop de puny sobre la taula, veritablement. Potser sí que tot el procés acaba més tard, però jo crec que no acabarà malament. Tinc la sensació que, durant aquest mes que queda per prendre decisions, pot haver-hi un gir per part d’uns i altres i arribar a pactes.

Es pot escoltar AQUÍ el programa El Mirador de l'actualitat d'aquest divendres 2 d'octubre.

Més actualitat

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Sara Roy: "Amb la música sempre acabes fent política"

Sara Roy

Parlem amb la cantautora Sara Roy sobre el seu nou disc 'Per si s'acaba el món', un treball molt personal que ens parla d'esperança

15 octubre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias, 

JUSTÍCIA

La llei de nets: suspesa i en via judicial a un mes vista de les eleccions generals

Més de 160.000 persones poden quedar excloses del vot a causa de la suspensió de la llei de nets

15 octubre 2026

Guillem Andrés, 

Mercè Raga, 

ESGLÉSIA ESPANYA

José Cobo: "Són temps d'apostar pels valors i respectar la paraula"

L'arquebisbe de Madrid explica que l'Església es troba en una època de mirar cap enfora

15 octubre 2026

Carme Munté, 

Guillem Andrés,