En directe

Fórmula Estel

CULTURA

Una vida entregada a les missions

El dijous 1 de març es va inaugurar alMuseu de Cultures del Món de Barcelona una nova exposició dedicada alscaputxins catalans que van anar a…

7 març 2018

Macià Grau

Comparteix

El dijous 1 de març es va inaugurar alMuseu de Cultures del Món de Barcelona una nova exposició dedicada alscaputxins catalans que van anar a fer missions a l’Amazònia a principis delsegle XX.

A la presentació hi van participar JosepFornés, director del Museu de les Cultures; Amadeu Carbó, especialista en culturapopular, i fra Valentí Serra, director del Museu Etnogràfic Missional de Sarriài arxiver dels caputxins.

Precisament aquest últim és l’artífex del’exposició, ja que tots els objectes exposats han sortit del magatzem delMuseu Etnogràfic Missional de Sarrià. La mostra exposada, que es podrà visitarfins al 24 de juny, consta de diverses peces fetes per membres de la tribu delsTikuna, la tribu on els caputxins van desenvolupar la seva tasca missional.

Aquestes obres tenen una particularitatespecial, i és que estan fetes amb materials completament naturals, que elsindígenes extreien del seu entorn. El doctor en història fra Valentí Serra aixího va explicar a la presentació: “La majora de peces són pintures damuntescorça vegetal i l’indi només ho pigmenta amb fruites diverses.”

 

Catazònia,un lloc per reflexionar

L’exposició, que rep el nom deCatazònia, és un clar homenatge a tots els missioners caputxins catalans quevan deixar-ho tot per anar a estudiar els pobles d’Amèrica, i no nomésevangelitzar-los, sinó com va dir Josep Fornés, “salvar els seus mots, lafamília i les tradicions”.

Precisament d’aquesta tasca, no tan evangelitzadorasinó més antropològica, en van fer especial esment els conferenciants, que vanvoler recordar que els missioners van ser els responsables de fer els primers diccionarisde la llengua dels Tikuna i van recollir material per estudiar-ne la religió iels costums.

Els missioners no van anar a treure lacultura i a imposar-ne una altra”. Així de clar ho va dir el director delmuseu, per demostrar que molts dels prejudicis que envolten les missions estancompletament allunyats de la realitat. És per aquest motiu que el museu ha inaugurataquesta exposició, perquè reflexionem i ens adonem de la importància que vantenir els frares caputxins per a les tribus indígenes, fins al punt que algunses van jugar la vida per defensar el seu poble. 

Més actualitat

Sense categoria

Argüello i Illa defensen el diàleg entre diferents per afavorir la convivència a Espanya

Argüello i Illa defensen el diàleg entre diferents per afavorir la convivència a Espanya 

El president de la Conferència Episcopal Espanyola i el de la Generalitat han participat en una xerrada organitzada per la Fundació Pablo VI

17 setembre 2025

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Vicenç Villatoro: "La literatura narrativa està molt mal dotada per donar solucions"

Vicenç Villatoro

Parlem amb l'escriptor i periodista Vicenç Villatoro sobre 'Polonesa', la seva nova novel·la

17 setembre 2025

Redacció

MOBILITAT

Élite Taxi assegura que la nova Llei del taxi és una "transformació" de les VTC

Manifestació d''Élite Taxi'

El portaveu d'Élite Taxi, Olivier Contel, diu que els vehicles VTC podran seguir treballant si reconverteixen la seva modalitat

17 setembre 2025

Redacció