En directe

Fórmula Estel

CULTURA

Una vida entregada a les missions

El dijous 1 de març es va inaugurar alMuseu de Cultures del Món de Barcelona una nova exposició dedicada alscaputxins catalans que van anar a…

7 març 2018

Macià Grau

Comparteix

El dijous 1 de març es va inaugurar alMuseu de Cultures del Món de Barcelona una nova exposició dedicada alscaputxins catalans que van anar a fer missions a l’Amazònia a principis delsegle XX.

A la presentació hi van participar JosepFornés, director del Museu de les Cultures; Amadeu Carbó, especialista en culturapopular, i fra Valentí Serra, director del Museu Etnogràfic Missional de Sarriài arxiver dels caputxins.

Precisament aquest últim és l’artífex del’exposició, ja que tots els objectes exposats han sortit del magatzem delMuseu Etnogràfic Missional de Sarrià. La mostra exposada, que es podrà visitarfins al 24 de juny, consta de diverses peces fetes per membres de la tribu delsTikuna, la tribu on els caputxins van desenvolupar la seva tasca missional.

Aquestes obres tenen una particularitatespecial, i és que estan fetes amb materials completament naturals, que elsindígenes extreien del seu entorn. El doctor en història fra Valentí Serra aixího va explicar a la presentació: “La majora de peces són pintures damuntescorça vegetal i l’indi només ho pigmenta amb fruites diverses.”

 

Catazònia,un lloc per reflexionar

L’exposició, que rep el nom deCatazònia, és un clar homenatge a tots els missioners caputxins catalans quevan deixar-ho tot per anar a estudiar els pobles d’Amèrica, i no nomésevangelitzar-los, sinó com va dir Josep Fornés, “salvar els seus mots, lafamília i les tradicions”.

Precisament d’aquesta tasca, no tan evangelitzadorasinó més antropològica, en van fer especial esment els conferenciants, que vanvoler recordar que els missioners van ser els responsables de fer els primers diccionarisde la llengua dels Tikuna i van recollir material per estudiar-ne la religió iels costums.

Els missioners no van anar a treure lacultura i a imposar-ne una altra”. Així de clar ho va dir el director delmuseu, per demostrar que molts dels prejudicis que envolten les missions estancompletament allunyats de la realitat. És per aquest motiu que el museu ha inaugurataquesta exposició, perquè reflexionem i ens adonem de la importància que vantenir els frares caputxins per a les tribus indígenes, fins al punt que algunses van jugar la vida per defensar el seu poble. 

Més actualitat

SOCIETAT

Montserrat Torrent, ‘La dama de l’orgue’ amb 99 anys

Torrent reivindica el paper dels organistes i reclama que se'ls compensi econòmicament

14 novembre 2025

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

MÚSICA

Grabu: "Cal que els programadors apostin per música diversa"

Grabu

Parlem amb el multiinstrumentista Grabu sobre 'PULSE' el seu nou EP, un treball més electrònic i íntim que els anteriors

14 novembre 2025

Redacció

JUSTÍCIA

POLÍTICA

"El TJUE evidencia que els jutges espanyols volien dilatar la llei d'amnistia"

El professor de Dret constitucional, Joaquín Urías, exposa que les conclusions del TJUE no afecten al retorn de Carles Puigdemont

14 novembre 2025

Redacció