En directe

Fórmula Estel

MEDI AMBIENT

Joan Caball: “Hem de continuar lluitant per un model de pagesia familiar arrelat al territori” 

El coordinador nacional d'Unió de Pagesos deixarà el càrrec després de 25 anys

28 gener 2025

Redacció

Comparteix
model de pagesia familiar

Joan Caball defensa que cal “preservar el model de pagesia familiar i que aquest estigui arrelat al territori”. El coordinador nacional d’Unió de Pagesos ho ha dit a El Matí a Ràdio Estel, on també ha defensat un model que fugi de l’especulació. Creu que abans, però, cal renovar la direcció del sindicat i deixar passar gent nova “que aportin noves idees i maneres de veure el sector”. Amb tot, creu que el sector ha canviat molt des de l’any 2000, quan ell va assumir al càrrec. “La societat ha canviat”. A més, recorda que “hi ha gent que té recursos i no sap on invertir-los i inverteixen en la compra de terres. Si projectem un país com el que volem i només hi ha dos pagesos, s’acaba despoblant. Per això cal un model de pagesia familiar”, insisteix. 

Una de les qüestions que s’abordaran al congrés de Mollerussa, que té lloc del 7 al 9 de febrer, és l’especulació que hi ha al món de la pagesia. En aquest sentit, els joves hi tenen un paper fonamental. Amb tot, considera clau abordar els casos en què no hi ha relleu generacional, però sí que hi ha joves que volen entrar al sector. “El 70% de terres de Catalunya no estan en mans de pagesos que conreen, sinó que estan de lloguer. Per això hem de mirar com les fem servir. Que no hi hagi especulació és la forma essencial dels pagesos”. 

“La ciutadania hauria de valorar què menja” 

Caball admet que hi ha un conjunt de factors pels quals la ciutadania decideix comprar fruites i verdures més econòmiques. “Han d’afrontar altres despeses com l’habitatge, per exemple”. Tot i això, també recorda que la ciutadania ha valorat “què menja i què fica al seu cos”. El coordinador nacional del sindicat creu que la ciutadania “es posa a la boca el medi ambient o el canvi climàtic i després consumeixen coses de l’altra punta del planeta”. Per això opina que tots hauríem de saber d’on ve el menjar que comprem i com està fet. 

Tot i les dificultats que ha d’afrontar el sector, Caball no creu que el pagès català estigui en perill d’extinció, però sí que opina que “ho té difícil”. Amb tot, lamenta que “no poden lluitar contra el temps, el mercat o la fauna”. Per això creu que cal aplicar mesures que ajudin al sector. 

Escolta l'entrevista a Joan Caball, coordinador nacional d'Unió de Pagesos

0:00 / 0:00

Més actualitat

INTERNACIONAL

Daniel Roldan, politòleg: "Difícilment un atac americà podrà alterar la situació interna de l'Iran"

L'editor en cap del Catalonia Global Institute detalla que la manca d'articulació de l'oposició dificulta un canvi de règim

15 gener 2026

Redacció

CULTURA

ENTREVISTES

TEATRE

Dani de la Torre: "El nostre objectiu és donar veu a qui no la té en altres espais"

Dani de la Torre

Parlem amb el gerent de Teatres del Farró, Dani de la Orden, sobre la supervivència del teatre de proximitat

14 gener 2026

Redacció

SANITAT

SOCIETAT

"Els metges de la sanitat concertada catalana treballen 200 hores anuals més que els d'altres comunitats"

Metges de Catalunya reprova que són els únics treballadors de l'Estat que es veuen obligats a fer jornades d'atenció a la ciutadania de 24 hores continuades

14 gener 2026

Redacció