En directe

El Matí a Ràdio Estel

COMUNICACIÓ

"Antoni Gaudí ja no serà mai més una imatge fixa"

"Antoni Gaudí ja no serà mai més una imatge fixa." Ho ha dit la periodista Roser Oliver en presentar el reportatge que signa juntament amb…

Publicat: 14/06/2017 00:00 Actualitzat: 13/10/2021 20:30 per Carme Munté

Comparteix

"Antoni Gaudí ja no serà mai més una imatge fixa." Ho ha dit la periodista Roser Oliver en presentar el reportatge que signa juntament amb Carles Señalada: Sagrada Família: compte enrere, que es podrà veure aquest diumenge a l'espai 30 Minuts de TV3. Així com fins ara només teníem el cèlebre arquitecte en fotografies (pensem en la famosa imatge de Gaudí participant a la processó de Corpus del 1924) ara també el podem veure en moviment. Ha estat gràcies a les gestions de TV3 amb Frederic Fargas Teixidó, que conserva les imatges originals d'aquesta filmació familiar en què apareix Antoni Gaudí l'any 1925, en un casament a Montserrat. "Feia disset anys que TV3 anava al darrere de poder emetre aquestes imatges", ha reconegut Roser Oliver, agraïda perquè finalment les gestions hagin arribat a bon port.

La filmació correspon a l'any 1925, tretze mesos abans que Antoni Gaudí morís atropellat per un tramvia. Gaudí assistia com a convidat al casament de dos fills de Joan Munné, ebenista col·laborador seu i amb qui havia travat amistat. I si bé no arriba al minut de metratge, sens dubte que es tracta d'una filmació històrica, que ja ha estat convenientment digitalitzada. Dues persones que el van conèixer i que ja són mortes han donat fet que realment es tracta de Gaudí: d'una banda, la religiosa Montserrat Rius, que de jove va tenir cura de la casa i la roba de l'arquitecte; de l'altra, l'historiador Josep Maria Garrut, que cada dia el veia passar per davant de casa de camí a la missa a Sant Felip Neri.

Procés constructiu

El reportatge Sagrada Família: compte enrere (40 minuts de durada) aborda la construcció de la Sagrada Família al llarg de la història i en el moment actual en què ja se n'albira la finalització el 2026, almenys de la part arquitectònica. També aborda les polèmiques que han acompanyat el temple, com la campanya per aturar-ne la construcció o el repte que planteja per a la ciutat la gestió del seu entorn. Hi participen en forma d'entrevistes molts dels "col·laboradors de Gaudí actuals" com el vitraller Joan Vila-Grau, i els arquitectes Jordi Bonet i Jordi Faulí. També s'entrevista l'escultor que està treballant en els pinacles de les torres dels evangelistes, Xavier Medina Campeny, així com Galdric Santana, arquitecte i músic, que ha dedicat la tesi doctoral a Les campanes i el carilló gran del temple de la Sagrada Família.

Tota una corrua d'arquitectes i artistes col·laboradors que han posat el seu talent al servei d'aquesta obra impressionant d'Antoni Gaudí, que gràcies a l'empenta del turisme (4 milions de mig de turistes el 2016) ha vist com la seva construcció feia un salt de gegant.

Més actualitat

VIOLÈNCIA MASCLISTA

Patricia Melgar: “Volem desterrar el masclisme de les nostres vides” 

La investigadora ha parlat al programa 'La nit és nostra' sobre la cultura de la violació, les noves formes de violència masclista i la necessitat de conscienciar els joves

4 novembre 2026

Redacció, 

CULTURA

ENTREVISTES

LLIBRES

Joan Luna i Jordi Pastor: "El còmic és una bona eina per explicar molts temes complicats"

Joan Luna i Jordi Pastor

Parlem amb Joan Luna i Jordi Pastor, autor i il·lustrador de la novel·la gràfica 'Son cuatro días' publicada per l'editorial Astiberri

4 novembre 2026

Glòria Romero, 

Joan Trias, 

Oriol Francisco, 

INTERNACIONAL

Ernesto Pascual: "En aquest context, el president dels Estats Units no és tan fort com en altres països"

El doctor en relacions internacionals exposa que en aquest final de mandat pot haver-hi vetos mutus entre Trump i els demòcrates a la cambra baixa i el Senat

4 novembre 2026

Guillem Andrés, 

Mercè Raga,