En directe

El rosari

ACTUALITAT

Els consumidors veuen "insuficients" les mesures acordades entre el Govern Espanyol i la banca per la congelació de les quotes hipotecàries

Les associacions d'usuaris lamenten que no se'ls hagi tingut en compte durant la negociació del pacte

23 novembre 2022

Redacció

Comparteix

Els consumidors i usuaris de banc i caixes de Catalunya diuen que les mesures acordades entre la banca i el govern espanyol per pal·liar els efectes de la inflació i congelar les quotes de les hipoteques són "insuficients i molt justes". Asseguren que hi ha persones que queden fora del màxim d'ingressos anuals que també es trobarà amb dificultats per pagar les quotes mensuals. Així de contundent s'ha mostrat la coordinadora de l'Associació d'usuaris de bancs i caixes de Catalunya, Isabel Pons, en una entrevista a Ràdio Estel.

Tres alts edificis al barri de Sants de Barcelona

L'acord contempla que les famílies amb ingressos inferiors a 29.400 euros puguin demanar una carència en el pagament de les hipoteques, davant la pujada sobtada dels tipus d'interès que ha encarit molt les quotes mensuals. En aquest sentit, Isabel Pons, valora que aquesta carència a la llarga "afectarà bastant" als ingressos dels usuaris perquè "no deixa de ser una rebaixa de la quota, per després allargar el termini i que això comporti un pagament excessiu amb interessos".

A més, les agrupacions de consumidors es queixen que el govern espanyol els ha deixat fora de la negociació. Pons ha explicat que sí que han tingut reunions amb la ministra Nadia Calviño on han pogut fer aportacions, però creuen que haurien d'haver negociat "al mateix nivell que les entitats bancàries".

"Podríem haver negociat al mateix nivell que les entitats bancàries"

Per accedir a les ajudes aprovades es pot fer per dues vies: a través del codi de bones pràctiques de la banca, aprovat el 2012 i que ara s'ha actualitzat, o a través d'un nou codi que està pendent d'aprovació. Per a tots aquests casos, les entitats financeres han d'oferir la possibilitat de congelació durant dotze mesos de la quota, un tipus d'interès més baix sobre el principal ajornat i un allargament del termini del préstec de fins a 7 anys.

Sobre això, no és obligatori que les entitats financeres s'adhereixin a aquest codi de bones pràctiques, però des de l'associació d'usuaris "confien" que sí que ho facin. "Considerem que les grans entitats han tingut molts beneficis i a més a més han rebut diners públics pel rescat bancari i com a mínim haurien d'estar adherits al codi", ha dit Isabel Pons.

En el moment que una entitat s'adhereix al codi, aquest és d'obligat compliment i per això Pons ha valorat positivament que s'hagi creat un mecanisme de control que inspeccionarà la seva aplicació. Un dels mecanismes verificadors serà la nova Autoritat de Defensa del Client Financer, un nou organisme que segons Isabel Pons està convençuda que "funcionarà".

Entrevista a Isabel Pons, coordinadora de l'Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya (AICEC-ADICAE)

0:00 / 0:00

Més actualitat

SOCIETAT

Associacions de gent gran i d’usuaris de banca reclamen al sector que doni servei aquest col·lectiu

En una entrevista a 'El Matí a Ràdio Estel', la coordinadora de l'Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya, Isabel Pons, i el president de la Federació d'Associacions de la Gent Gran de Catalunya, Josep Carné, demanen formació i acompanyament per a aquest col·lectiu i més implicació de les administracions.

10 desembre 2021

Redacció